tuulituuletin / savonius

tuulituuletin / savonius

ViestiKirjoittaja make » 16.11.2015 01:35

Onkos näitä ja näitten hinnat laskenu ? sen verran nättejä, että on pakko saada ?
Onko hyviä ostopaikkoja ja tietenkin edullisia ?
http://www.biolan.fi/suomi/default4.asp ... age_id=560
Viimeksi muokannut make päivämäärä 08.12.2015 14:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Tee Se Itse rakentelija
Kuva
make
 
Viestit: 71
Liittynyt: 05.11.2015 16:17

Re: tuulituuletin

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 21.11.2015 11:16

Tuuli tuuletin, halvalla saat tehtyä itsekkin jos teet Nostalgisen Savonius Tuulituulettimen, jos teet jonkun muun väkkärän, voit tehdä samalla vaivalla kuuluisammankin, tuota tehtaan tekelettä biolanin sivulta ei kehtaa kahtoa, mutta savoniusta tulee naapuritkin päivittelemään, että ompas Make osannu olla käsistään kätevä, Kotimaisuus Kunniaan!


Kuva
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: tuulituuletin

ViestiKirjoittaja Kriitikko » 21.11.2015 11:34

Olen aina miettinyt noiden tuulituulettimien järkevyyttä. Kun tuulee talon painovoimainen ilmanvaihto toimii yleensä muutoinkin ja kun ei tuule niin hyrrä ei pyöri silloin kun paine-eroa tarvittaisiin. Näin ainakin pientaloissa. Tosin noita näkee eniten kerrostalojen katoilla. Tuulituulettimet ovat kylläkin olleet aika kauan käytössä, joten luulisi niiden sen takia olevan käyttäkelpoisia. Onko kukaan näynyt noista mitään mittaustuloksia?
Kriitikko
 
Viestit: 71
Liittynyt: 01.11.2015 11:13

Re: tuulituuletin / savonius

ViestiKirjoittaja make » 08.12.2015 14:06

Onkos näistä savoniuksen tekemisestä hyviä teko ohjeita /videoita ?
Varsinkin kiinnostaa tuo hihna toteutus, jolla saadaan kierroksia moottoriin !

Näillä savonius mallisilla saadaan suomessa hyvät tuotot jo pienellä tuulella kunhan käytetään hihna tai ratas sovellutuksia.
kun savonius pyörii esim 1 kierroksen , pitäisi välityksellä moottorin pyöriä noin 5-10 kierrosta ja näin saadaan alle 500kierroksinen moottori tuottamaan hyvin sähköä ,
näin vältytään suurilta ja kalliilta mastojen rakentamisilta .
Tietysti aukeilta ja vesistöjen läheltä (meri ) on helponpi saada tuottoa !
Normaali maapinnasta max 2m saadaan hyvin tuottoa esim akun lataukseen .
Tee Se Itse rakentelija
Kuva
make
 
Viestit: 71
Liittynyt: 05.11.2015 16:17

Re: tuulituuletin / savonius

ViestiKirjoittaja make » 08.12.2015 22:35

Nyt olen saanut osat suurinpiirtein kasaan minun ja kaverin uuteen projektiin SAVONIUS
eli
osat ovat

-200w tuulivoimala 12v max 20-30A
-trukkilavoja
kyllästettyä puuta
sähköjohtoa
muoviputkea
pyörävanteita
jakohihnoja
tasasuuntaaja
ja 12v invertteri
+pultteja ,kierretankoa ym muuta

TUULIVOIMALASTA PURETAAN POIS SIIVET JA PERÄSIN JA VAIHDETAAN KESKIÖ
ja tehdään hihnavedolla savonius pienille tuulille
projekti alkaa jouluna (pitkä pyhä).
Haussa vielä laippoja akselin ympälille (ruuvilukitelaippa /kiila ,hihnapyörä!
Epäilen että autopurkaamosta löytyy, kun kiertelee.
Tee Se Itse rakentelija
Kuva
make
 
Viestit: 71
Liittynyt: 05.11.2015 16:17

Re: tuulituuletin / savonius

ViestiKirjoittaja Kriitikko » 17.12.2015 00:20

Harkitse nyt ihmeessä vielä, kannattaako sitä toimivaa tuuligenua purkaa. Rakentakaa sille paljon korkeampi masto, niin saatte edes jonkilaista tuottoa.
Kriitikko
 
Viestit: 71
Liittynyt: 01.11.2015 11:13

Re: tuulituuletin / savonius

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 17.12.2015 21:17

Nim. Kriitikko tahtonee kahlita keksijäin vapautta?
Useimmiten keksijälle on eduksi jos hän ei tiedä teorioista tuon taivaallista, mutta kun keksijä havaitsee ilmiöitä joita hän ei ymmärrä, olisi aina parempi että hän siinä vaiheessa tutustuu kyseisen ilmiön muiden havainneiden kirjallisiin tuotoksiin.
Olen näissä luonnonlapsissa nähnyt ikäväseni myös väärää ylpeyttä, sillä he usei väittävät löytäneensä jotain ennen havaitsematonta, ovat siis ruudinkeksijöitä, tietämättä että ruuti on jo keksitty, mutta keksijän vapaus sitä kuitenkin täytyy kunnioittaa, toivonkin että kellä onni on se onnensa kätkeköön, ainakin siihen saakka kunnes keksintö on valmis julkaistavaksi. :mrgreen:
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: tuulituuletin / savonius

ViestiKirjoittaja Kriitikko » 18.12.2015 23:58

En halua kahlita keksijän vapautta vaan pikemminkin kannustaa keksijän tärkeimmän työkalun käyttöön. Keksijälle aivojen käyttäminen ennen toteutusvaihetta on yleensä osoittautunut työtä säästäväksi toimenpiteeksi. Asioihin perehtyminen ja kunnon suunnittelu ennen prototyyppivaihetta on hyväksi. Tosin tämä menettelytapa on varmasti tuhonnut monen erinomaisen keksinnön jo kalkkiviivoille. Toisaalta se on myös säästänyt paljon pääomaa toteuttamiskelpoisiin projekteihin.
Omakohtaisesti pääoman rajallisuus on hillinnyt villeimpiä ideoita ja pakottanut ajatustyön maksimointiin. Yhtenä rajoittavana tekijänä on myös vaimo ja kuolematon lausahdus: "Ei ikinä!"
Kriitikko
 
Viestit: 71
Liittynyt: 01.11.2015 11:13


Paluu Tuulienergia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron