Uskotaan-uskotaan..
Olen huono oppimaan terminologiaa, jotenkin näen aina vaan energiaa, joka on vaan paikallaan, tai virtaavana, jolloin siitä voidan ottaa hyötyä irti, eli työtä, joka sekin on energiaa. Heh.
Lopunperin koitan vaan saada selville, pystyykö kahden kappaleen varauksella tuottamaan niin paljon energiaa, että kaksi samanlaista yhtäpaljon varattua kappaletta saadaan toisistaan irti.
Eli pystyykö kondensaattorin levyt erkaannuttamaan kondensaattoriin varatulla sähköenergialla. Kondensaattorin kyky varata sähköä riippuu tietenkin levyjen etäisyydestä, mutta vastaavasti levyjen erottamiseen tarvittava työ vähenee, mitä etäämmällä ollaan. Luulen, jotta etäisyyden lähentyessä varauskyky kasvaa neliössä, ja vastaavasti erkaannuttamiseen tarvittava energiaakin kasvaa neliössä. Joten nämä kumoaa toisensa. Lopunperin on siis aivan sama, millainen rakenne on.
Vielä kolmannelta kantilta esimerkki: Kumpi tuottaa enemmän energiaa:
A: Kuvitellaan, että auton etupuskurissa on 1 elektroni, ja se näkee paikalleen kiinitetyn aukon, johon se haluaa mennä. Se lähtee vetämään autoa kiihtyvällä voimalla kohti aukkoa. Tällöin varausten välinen vetovoima tekee työtä määrän x.
Annetaan samalle kokoonpanolle toinen vaihtoehto:
B: Auton puskurissa oleva elektroni näkee aukon. Nyt sille näytetään oikoreitti: sähköjohdin, joka menee aukon luokse suoraan. Elektroni ei enään kiskokkaan autoa, vaan lähtee liki valon nopeudella johdetta myöten aukon luokse. mennessään elektroni tuottaa magneettikentän, jota voidaan hyödyntää. Järjestely on tehty niin, että magneettikentän vetovoima vetää autoa samaan suuntaa, kuin missä aukko on. Pääseekö auto elektronin luomalla magneettikentällä aukon luokse, kuten se pääsisi aikaisemmin mainitussa järjestelyssä? Eli kumpi tekee työtä enemmän, sähkö vai varausten välinen vetovoima?