Re: varausten välinen vetovoima / sähkön tekemä työ
Lähetetty: 02.08.2010 15:57
kuva liittyenn asiaan, jossa kummatkin vaihtoehdot, kuten edellisessä viestissä koitin esittää:
"A: Kuvitellaan, että auton etupuskurissa on 1 elektroni, ja se näkee paikalleen kiinitetyn aukon, johon se haluaa mennä. Se lähtee vetämään autoa kiihtyvällä voimalla kohti aukkoa. Tällöin varausten välinen vetovoima tekee työtä määrän x.
Annetaan samalle kokoonpanolle toinen vaihtoehto:
B: Auton puskurissa oleva elektroni näkee aukon. Nyt sille näytetään oikoreitti: sähköjohdin, joka menee aukon luokse suoraan. Elektroni ei enään kiskokkaan autoa, vaan lähtee liki valon nopeudella johdetta myöten aukon luokse. mennessään elektroni tuottaa magneettikentän, jota voidaan hyödyntää kelalla. Järjestely on tehty niin, että magneettikentän vetovoima vetää autoa samaan suuntaa, kuin missä aukko on. Pääseekö auto elektronin luomalla magneettikentällä aukon luokse, kuten se pääsisi aikaisemmin mainitussa järjestelyssä? Eli kumpi tekee työtä enemmän, sähkö vai varausten välinen vetovoima?"
"A: Kuvitellaan, että auton etupuskurissa on 1 elektroni, ja se näkee paikalleen kiinitetyn aukon, johon se haluaa mennä. Se lähtee vetämään autoa kiihtyvällä voimalla kohti aukkoa. Tällöin varausten välinen vetovoima tekee työtä määrän x.
Annetaan samalle kokoonpanolle toinen vaihtoehto:
B: Auton puskurissa oleva elektroni näkee aukon. Nyt sille näytetään oikoreitti: sähköjohdin, joka menee aukon luokse suoraan. Elektroni ei enään kiskokkaan autoa, vaan lähtee liki valon nopeudella johdetta myöten aukon luokse. mennessään elektroni tuottaa magneettikentän, jota voidaan hyödyntää kelalla. Järjestely on tehty niin, että magneettikentän vetovoima vetää autoa samaan suuntaa, kuin missä aukko on. Pääseekö auto elektronin luomalla magneettikentällä aukon luokse, kuten se pääsisi aikaisemmin mainitussa järjestelyssä? Eli kumpi tekee työtä enemmän, sähkö vai varausten välinen vetovoima?"