Nykyään yleisesti käytössämme on varauksen kuljettajina elektronit, joita tarvitaan suhteellisen suuri määrä kuljettamaan sama varaus kuin esimerkiksi käyttäisimme varauksenkuljettajina protoneita.
Uusin aluevaltaus onkin saamassa tunnetussa fysiikassa läpimurron, kun on kehitetty esimerkiksi sovellutuksena PEM kennot (suom; protonin vaihto kennot, sähköä tuottavissa polttokennoissa).
saman varauksen kuljettamiseen protoneita tarvitaan paljon vähemmän kuin vastaavasti elektroneja koska protonien massa on jopa 1837 kertaa suurempi kuin elektronien.
Elektronit kulkevat sähköjohteissa pääasiassa johteen pintakerroksissa kun taas protonit tarvitsevat johteekseen onttoja putkia.
Protonit ovat siinäkin suhteessa erikoisia että ne tottelevat optiikan lakeja (peiliseinäinen putki on niille paras johde).
Protonijohteeksi käy vaikka peilihopeoitu lasikuituputki, ja saman varausmäärän kuljettamiseen riittää protonijohteena paria kertaluokkaa ohuempi putki kuin elektroneille sähköjohdin.
Vetyhappi elektrolyysikennossa positiivisen varauksen kuljettajina toimivat protonit, eli sama kuin ionisoitunut vety-ydin, varauksen kuljettaja on siis atomiydin.
Jos internetistä yrittää löytää tieteellisiä artikkeleita aiheesta Protonit ja niiden käyttö uusimmissa tieteellisissä sovelluksissa, niin ne artikkelit näkyvät olevan ladattavissa netistä maksua vastaan, ja useimmiten aika tyyriiseen hintaan vieläpä.
Joitakin viitteitä on saatavissa kirjoituksesta jonka on laatinut tohtori Richard LeFors Clark, kiitokset hänelle:
http://keelynet.com/energy/clarkprot.htm
Protonit ovat siis merkittävässä asemassa ilmiöitä jotka tunnemme nimellä painovoiman kumoaminen, antigravitaatio.