vaihesiirron pohdintaa

Re: vaihesiirron pohdintaa

ViestiKirjoittaja jussik5 » 20.04.2011 23:40

Vähän offtopiikia väliin

Enemmän pohdituttaa Fotonien kanssa tää Schrödingerin kissan tila valon kanssa kyseisessä uutisessa.

http://news.discovery.com/tech/teleport-light-experiment-110418.html

;)
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: vaihesiirron pohdintaa

ViestiKirjoittaja juge » 20.04.2011 23:49

Hei, kivasti tuli yhteenvetoa!

Penttinen sanoi: ”Ilmeisesti "vaihesiirto" tuleekin vain, kun tutkitaan elektronien etäisyyttä, "painetta" toisiinsa nähden, eli ns. jännitettä suhteessa elektronien liikkeessä olevaan määrään, (ns. virta) Jos tarkastellaan tilannetta vain pelkkien elektronien määrinä, niin vaihesiirtoa ei synny. ”

Kyllä. Jännitteen voi ajatella elektronien paineena ja virran elektronien liikkeenä. Ja vaihesiirtohan on juuri jännitteen ja virran välistä. Kun jännite ja virta yhdessä aiheuttavat tehoa, pelkästään toisen paikalla olo ei riitä. Niin kuin sanoitkin. Mutta mitä on se teho? Sähköenergian muuttumista toiseen muotoon kuten lämmöksi tai magneettikentäksi.

Vertailin tilannetta autoon. Tarvitaan voima joka kiihdyttää autoa sekä auton liike. Kun auto liikkuu tasaisella nopeudella, moottori kiihdyttää autoa jatkuvasti ja ilmanvastus jarruttaa autoa jatkuvasti, jolloin syntyy lämpöä. Sama homma sähköpuolellakin, tarvitaan jännite joka kiihdyttää elektronia ja virta eli elektronin liike. Liikkuva elektroni kohtaa vastusta (törmäilyä, kitkaa), jolloin syntyy lämpöä, ja jännite pitää tätä liikettä yllä.

Jatketaanpa esimerkkiä. Verrataan auton liike-energiaa sähkövirran aiheuttamaan magneettikentän energiaan. Kun auto lähtee paikaltaan, tarvitaan voimaa. Kun liike kasvaa, voimaa tarvitaan yhä vähemmän kiihdyttämiseen. Kun auto saavuttaa tavoitenopeutensa, se ei enää varastoi energiaa liike-energiaksi, jolloin voimaa tarvitaan enää vain liikkeen ylläpitämiseen, eli ilmanvastuksen voittamiseen. Sama asia käämin kanssa. Aluksi kaikki energia menee elektronien kiihdyttämiseen, kun energiaa varastoituu magneettikenttään. Kun elektronien liike (virta) kasvaa, voimaa (jännitettä) tarvitaan vähemmän elektronien kiihdyttämiseen. Lopuksi elektronit saavuttavat tasaisen nopeuden, ja energiaa ei enää varastoidu magneettikenttään. Silloin kaikki energia kuluu vastuksen voittamiseen eli lämmöksi.

No oliko tästä vertailusta nyt mitään hyötyä?

Tietenki tätä voisi miettiä vaihesiirtoon. Auton liike jää jälkeen autoa kiihdyttävästä voimasta liike-energian takia. Samoin elektronien liike (I) jää jälkeen niitä kiihdyttävästä voimasta (U) magneettikentän energian takia. Kun kiihdyttävä voima katkaistaan, alkaa liike hidastua. Autossa liike-energia jatkaa auton liikettä niin kauan kuin liike-energiaa on jäljellä. Samoin käämissä magneettikentän energia jatkaa elektronien liikettä niin kauan kuin magneettikentässä on energiaa.

Jos voima ei saa autoa liikkeelle, ei synny lämpöä ilmanvastuksen takia, eikä energiaa varastoidu liike-energiaksi. Samoin jos jännite ei saa elektronia liikkeelle (I), ei synny lämpöä eikä energiaa varastoidu magneettikenttään. Ei siis synny tehoa.

Aika yksinkertaistettu auto tässä esimerkissä, kun ei edes moottori tuota lämpöä! :D
juge
 
Viestit: 37
Liittynyt: 14.07.2010 20:43

Re: vaihesiirron pohdintaa

ViestiKirjoittaja penttinen » 21.04.2011 08:23

Joo. Tää oli sitten tässä. :)
jossain vaiheessa vois ottaa uuden topikin, jossa vois miettiä, että tmistä nitä fotoneita oikein tulee. Siis tarkoitan, että syntyykö niitä johtimen lähellä elektronien vaikutuksesta, vai miten koko homma oikein menee. Mä en tiedä tästä juuro mitään. Ja abrorboituuko niitä mitenkä päljon kelaan tai antenniin..
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: vaihesiirron pohdintaa

ViestiKirjoittaja juge » 21.04.2011 12:04

Palataanko vielä hetkeksi ONtopiikkiin eli tuohon vaihesiirtoon:

penttinen kirjoitti:Herää mielenkiintoinen kysymys: eikö olisi järkevää siirtää sähkötehoa liki 90 asteen vaihesiirrossa, koska häviöt jäisi pienemmiksi?


Mielestäni tuo ei toimi, koska 90 vaiheensiirrossa energiaa ei siirry. Se vain sykkii edestakaisin. Esim. 89 asteen vaihesiirrossa energiaa siirtyy jo mutta vain vähän. Käsittääkseni sähkönjakeluverkossa loissähkö aiheuttaa siirtohäviöiden kasvua, koska tarvitaan suurempi virta saman pätötehon (eli myös energian siirron) saavuttamikseksi! Sanktioita tulee, jos aiheuttaa liikaa loistehoa sähköverkkoon. Niin kävi eräälle yritykselle täällä päin, jolla oli paljon sähkömoottoreita käytössä ilman kompensointia.
juge
 
Viestit: 37
Liittynyt: 14.07.2010 20:43

Re: vaihesiirron pohdintaa

ViestiKirjoittaja penttinen » 21.04.2011 17:12

Ajatus olikin hypoteettinen. Mutta voisikos rakentaa laitteen, jolla vaihesiirto palautetaan takaisin.
Täytyy miettiä.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: vaihesiirron pohdintaa

ViestiKirjoittaja penttinen » 01.05.2011 21:54

mites tää nyt oikein menee. Sähkö syntyy generaattorin käämityksessä, jossa magneettivuota vaihdellaan. Oleellistahan ei ole se, että magneettivuo pyyhkii kelan ohi, vaan se, että vuo vaihtuu kelasta katsottuna.

Nyt sitten saatu vaihtosähkö ajetaan muuntajaan, jossa on käämitys. (enisö/toisio) Tuleeko tässä ensiössä jo vaihesiirtoa? Kyseessähän on rautasydäminen kela.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: vaihesiirron pohdintaa

ViestiKirjoittaja juge » 01.05.2011 22:12

penttinen kirjoitti:Nyt sitten saatu vaihtosähkö ajetaan muuntajaan, jossa on käämitys. (enisö/toisio) Tuleeko tässä ensiössä jo vaihesiirtoa? Kyseessähän on rautasydäminen kela.


Tulee vaihesiirtoa, varsinkin jos toisio on avoin. Toision kuormittaminen sitten vaikuttaa vaihesiirtoon.
juge
 
Viestit: 37
Liittynyt: 14.07.2010 20:43

Edellinen

Paluu Fysiikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa