Plasmamoottori

Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja penttinen » 04.12.2011 22:03

Tässä tuli mieleen tosta Papp:n koneesta ja tuosta sytytystulpasta, jossa palaa vesi.
Tulisikohan tuosta konstruktio ihan normaaliin ottomoottoriin.

http://www.youtube.com/watch?v=bs-Uk511 ... re=related

Äänestä kuulee hyvin, että vety palaa. veden sekaan voi sitten laittaa vaikka suolaa, tms. jolla ylmäfuusiota voisi tavoitella.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 07.12.2011 04:19

Ball-lightning in the laboratory

http://www.ipp.mpg.de/ippcms/eng/presse ... 06_pi.html

Yksinkertainen koejärjestely, vedestä 5 kV sähköiskulla plasmapalloja

http://www.newscientist.com/article/dn9 ... -fire.html


Seeking to solve the mystery of ball lightning

http://plasma.physik.hu-berlin.de/sonst ... htning.pdf


Piirros koejärjestelystä:

http://newenergyandfuel.com/http:/newen ... lightning/

Jotain erikoista kuitenkin, vähän samaa kuin tuossa penttisen vinkkaamassa videossa, mutta tässä on vaan asetettu syttytulpan tapainen korvike pystyyn, kärki ylöspäin suolaseen veteen, on tässä vähän Kanarev reaktoriakin.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2911
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja penttinen » 09.02.2012 23:17

Vois ostaa pienen polttomoottorin ja modata se tollaiselle vesisytytystulpalle.

Saataisiko muodostuneen vedyn explosio ja implosio hyödynnettyä?
Pystyttäisikö mahdolisesti kylmäfuusioon, kuten kanarevin kennoissa (itse kokeilin joskus, ja vanhoja raporttejani muuttopuuhissa lukiessa löysin saaneeni 3 kertaisen hyötysuhteen)
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja penttinen » 26.02.2012 00:56

Mua on kiehtonut tämä asia vieläkin.

Otetaan siis pieni polttomoottori, ja heitetään siitä kaasari yms turhaa sälää pois. Tarkoitus on hyödyntää vain mäntä, sylinteri ja kampikoneisto. Sytytyskipinä vahvistetaan reilusti, pitää saada kunnollinen purkaus aikaiseksi. Kanteen pitäisi tehdä muutoksia niin, että vesi ja sähkö saadaan yhteen kätevästi. Tämä tuli mieleen Papp:n koneesta.
mahdollisesti kanteen joutuu tekemään kaksi läpivientiä, joista viedään sähköpurkauksen vaatimat elektrodit sisään palotilaan. Myös vesi pitää saada annosteltua sähköpurkauksen väliin. Voisi olla kätevää kääntää moottorin sylinteri osoittamaan lattiaa kohti, jotta roiskunut vesi ei jäisi männän väliin, vaan valuisi alas, ehkäpä pois jotain kanavaa myöten.
Kaasunvaihtoa koneessa ei tarvita, eli pakoputkikin joutaa periaatteessa pois.
Reaktio olisi seuraavankaltainen:
Männän yläkuolokohdan jälkeen vesi räjäytetään sähköpurkauksella.
reaktiossa vesi muuttuu sähköpurkauksen vuoksi ensin osittain vedyksi ja hapeksi, joka palaa sähkökipinän sytyttämänä takaisin vedeksi. Ilmeisesti plasma ilmaantuu myös sähköpurkauksen suuren lämpötilan takia. Homma saattaa mennä oikein ohjattuna: ensin exploosio, ja sitten imploosio. Ehkä. Tällöin koneen lämpötalous säilyisi saman, koska vety palaessaan luovuttaa saman määrän energiaa. kuin sen tuottamiseen on tarvittu. Painevaihtelu kuitenkin olisi olemassa, joten mäntään saattaisi saada liikettä.

Tämä ajatus on vielä raakile, ja selviäisi minulle hyvin, kun alan vaan puuhaamaan laitetta kasaan. Idea pohjaa vieläkin tuohon näkemääni veden palamiseen ja kanarevin vesiplasmakennoon. Niissä kun näyttäisi olevan silmämäärin olevan paineentuottoa ja räjähdyksiä.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 26.02.2012 11:00

tuo sun ehdottama systeemi näyttäs tosiasiallisesti olevan erikoisen tyyppinen sähkömoottori, kokeilun arvoinen idea jos hyötysuhde kolminkertaistuu.

mites hoidat kampikammion voitelut jos kone on `katollaan` , öljyt varmaan makaa männän kupissa.

polttomoottoriksi kävis varmaan tuossa tapauksessa paineilmakompressori, varsinkin se öljytön malli.

paineilmakompressorin kanteen on helpompi modifioida nää tarvittavat muutokset jotka on välttämättömiä.

Ja lisäksi pääset jo heti tänä iltana testailemaan mikäli et muutossa heittänyt niitä vanhoja kompuranromuja kiertoon...
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2911
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja penttinen » 27.02.2012 00:34

Mietin yöllä itsekin öljytöntä kompuraa aihioksi. Silloin öljy ei tulisi ongelmaksi. Jos kone on ihan suljettu, eli ei siis yhtään kaasunvaihtoa, niin öljy tulee ongelmaksi myös palotilassa, kuten Papp:n koneessakin. Se kun kertyy sinne pikkuhiljaa kuitenkin.

Normaalissa polttomottorissa olis tietenkin sytytyslaitteet osittain valmiina. Ei tarttis rakentaa sellaisia. katkojankärkiä , jne. Toisaalta kompurassa olis sähkömoottori, jolla vois startata vaikka tuntikaupalla. Lieneekä kompura kestävämpi vesipuuhiin, vois olla alumiinikansi ehket.

tää foorumi on muuten tosi jumissa. Mitäs maksas siirtää tää jonnekin, tai jotain?
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja Vipunen » 27.02.2012 14:34

Tulipa mieleen, Tamperelainen Tauno Nurmi oli 1960 luvulla tunnettu kilpa-ajaja ja joka rakensi itse V8 moottorin Norton Manxin runkoon. Moottori oli 350 kuutioinen ja pyörä oli helevetin nopea. Ongelmana oli Nortonin vaihdelaatikko joka ei kestänyt koneesta irtoavia tehoja. Nurmi kilpaili pääasiassa Keski-Euroopassa maailmanmestaruus tasolla, mutta ajoi muutamia kisoja myös Suomessa. Nuorempi kilpakaveri Jocke Ryhänen kertoi, että moottori kiersi niin että Nurmi meni pyörällä menojaan, mutta jossain vaiheessa kisaa tuli taas vastaan radanvarressa voimansiirron petettyä. "Nurton" on tänä päivänäkin osina, senverran Nurmi kertoi tehneensä syntiä sille, toimiessaan Tampereen teknisessa korkeakoulussa erikoisopettajana, hän käytti siitä osia "pisaralla pisimmälle" ajoneuvon moottoriin.

Kuva

Nurmi kehitti moottoriin myös jonkin erikoisen "vesihöyrystimen" jossa pakopuolelta lähti "kupariputket" moottorin imupuolelle ja laite antoi hurjasti lisää voimaa männän päälle. Sen verran Nurmi käytti kaupallisia osia, että moottorin kiertokanget, männät ja imu- sekä pakoventtiilit olivat 50 kuutioisen "mopo-Hondan" osia. Ryhänen kertoi, "Jos japanilaiset insinöörit olisivat tienneet, minkä mopon osilla Nurmen pyörä liikkui, kyllä ne olisivat olleet ihmeissään".

Emännällä "kärähti" sähköhöyrystimen sisus ja höyry alkoi maistumaan muoviselta. Purin tämän uteliaisuttani millainen sen sisus on. Sisältä paljastui pari johdonpätkää ja kierteelle (vrt. kuulakärkikynän jousi) käännetty 2 ohmin vastuslanka. Koko systeemin ympäri oli käännetty kangas, hieman samankaltaista "sillaa" kuin armeijassa tavattiin pyssyn piippua öljytä. Kangas oli käynyt "kuivana" ja siitä kömy. Uusi tuollainen "karto" maksaa halvimmillaan alle 2 puntaa Englannista tilattuna. Tuosta voisi muokata, kehitellä tai tehdä vesihöyrystimen ja johtaa höyry sylinteriin. Myös käyttämällä muutama millimitra clyseriiniä, veden höyrystymien tapahtuu helpommin.

Kuva

Tälläinen karto on mm. 3ml ja 6 ml Puff-Daddy ja värillisissä Olympia säiliöissä ja joissa käytetään 900 mAh akkua.
http://www.ecigwizard.com/shop/en/puff- ... miser.html
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja jussik5 » 28.02.2012 00:41

Tuosta Lindemannin replikoinnista pääset penttinen
hyvin käsitykseen sytkäyksikön rakentamisesta.

http://youtu.be/vOhNtRhJ5Rw

Joskus pari vuotta sitten oli yks aussi joka rakensi tätä
samaa juttua Kastewageniin (VW)
Siinä oli helkutimoinen hässäkkä mikroaaltouunin diodeja.
Muistaaksen sai pelittään, en vaan löydä enää mistään
siitä tietoja.
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja penttinen » 01.03.2012 21:58

Oliko nuo kuutiotuumia vai senttejä? Siis tossa Taunon fillarissa. Tossa linkki moottorin kohtalosta: http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=46462.0
Valmistettiinko mankia jo tuolloin? Mää kun käsitin, että olis tehnyt kannet liki itse. Eikä nuo oikein mankin kansilta näytä.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Plasmamoottori

ViestiKirjoittaja Vipunen » 02.03.2012 15:38

penttinen kirjoitti:Oliko nuo kuutiotuumia vai senttejä? Siis tossa Taunon fillarissa. Tossa linkki moottorin kohtalosta: http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=46462.0
Valmistettiinko mankia jo tuolloin? Mää kun käsitin, että olis tehnyt kannet liki itse. Eikä nuo oikein mankin kansilta näytä.


Sain Englannista pyynnön kirjoitta tarinan Tauno Nurmesta, juttu julkaistiin myös Huimapyörässä ja laitan sen nyt tänne: viewtopic.php?f=8&t=336

Sellainen jännä juttu, että kaverini osti ison pinon Remmi-tiimin käyttämiä Demmin moottorin osia aikoinaan. Vaikea sanoa oliko siinä sitten mukana osia Nurmen moottorita...
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51


Paluu Fysiikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron