Hyödylliset opit ja taidot

Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 03.07.2013 09:27

http://www.timohapponen.net/anodisointi/

Alotin topikin johon voisi kerätä kaikenlaista kotona onnistuvaa, vaikkapa anodisointi, eli taito jolla saadaan alumiinikappaleeseen kaunis pinta.

http://www.motot.net/wiki/Anodisointi

#
lisäksi jos joku haluaa keittämällä kirkastaa pöytähopeansa niin heittää teräskattilaan alumiinilevyn tai alufoliota ja vettä sekä hiukan ruokasoodaa, tälleen toimii ne TV-shopin kauppaamat hopean puhdistus pakkaukset.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja Vipunen » 04.07.2013 19:37

Minulla oli vanhastaan tuo anodisointi ja sillä kyllä tekee alumiiniosille komiaa jälkeä.

3D-tulostus on yleistymässä ja on harva päivä, ettei siitä uutisoida jossain viestimessä. Pääasiassa sensaatiolehdet kirjoittavat aseen tulostuksen mahdollisuudesta ja miten sen tiedosto on helppo ladata netistä. Valmiita tiedostoja on paljon muitakin mutta muutamalla ohjelmalla saadaan jo jotain aikaiseksi ja yksinkertaisin niistä on ilmaisohjelma Coocie Caster ja hieman vaativampia niistä on SketchUp, Blender ja 123D Desing. Blender tosin on enemmän 3D grafiikan tekoon eikä ole varsinaisesti suunnitteluohjelma. Ilmaisohjelmien heikkous on monimutkaisten rakenteiden ja useamman osan sisältävän kappaleen suunnittelun heikkous ja niiden kokoonpano.

Kaupalliselta puolelta löytyneekin mm. SolidWorks ja Inventor 3D joilla voidaan tehdä hyvinkin vaativia rakenteita kokoonpanoa ja räjäytyskuvia myöden. Luotavalla 3D kuvasta voidaan tehdä kokonais- tai osapiirustukset perinteistä käsityötä varten, työstökoneiden ohjelmointiin tai suoraan 3D tulostukseen. Käytännössä kokonainen "tehdas" voi sijaita läppärissä ja suunnitelma tulostetaan missä ja minne tahansa minne nettiyhteys ja tulostuslaitteet ovat olemassa. Huonona puolena näissä kaupallisissa 3D piirustusohjelmissa on hinta, mutta jos pitää valita CAD ohjelman ja 3D:n välillä, niin itse valitsen mieluiten 3D ohjelman.

Tulostuslaitteitä on nykyisin monenlaisia, suurimmilla voidaan tulostaa jopa kokonaisia betonirakenteita ja jopa auton ja moottoripyörän tulostaminen on mahdollista. Pienimmillä laitteilla voidaan tehdä koruista alkaen erilaisia nippeleitä kuin myös varaosia ym. Vielä toistaiseksi tulostus on enemmän prototyyppien ja mallien tulostusta, mutta myös tuotantokäytössä 3D tulostus on lisääntynyt ja tulostuksen kehittyessä, se tulee ainakin osittain syrjäyttämään nykyisiä valmistusmenetelmiä. Etuja on monta kuten materiaalien hukka on olematon, tuotanto yksilöllistä, ei varastointia eikä logistiikkaa. Myös materiaali puoli on laajentunut muoveista metalleihin ja betoniin. Halvimmat ja yksinkertaisimmat tulostimet maksaa ulkomailla viitisensataa euroa, kotimainen Seinäjoella valmistettu MiniFactorylla pääsee jo hyvinkin alkuun tulostamisessa. Hinta on pikkasen alle tonnin.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 3fy0#at=12

Kuva

Täällä on sillä tulostettuja kappaleita: http://minifactory.fi/forum/viewtopic.php?f=8&t=22

Kuva
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 04.07.2013 21:52

4.heinäkuu 2013

Keksinpäs uuden tavan säätää jännitettä, säädettävällä jännitelähteellä, asensin säätöpotikan paikalle tuon dekadivastus poksin (joka on penttiseltä lainassa), jolla saan annettua tarkkoja vastusarvoja, jolloin saan minkä jännitteen vaan 3 voltin ja 18 voltin väliltä. (säädettävä regulaattori L200), kuva tulee kohta....tässäpä näin:

Kuva

Kuormittamattomana esimerkiksi 1002 ohmia antaa jännitteeksi 9 volttia, 1362 ohmia antaa 10 volttia, ja 1733 ohmia antaa 11 volttia.

että tälleenkin saa tarkkoja jännitteitä, varsinkin juuri tämän linkin mittaustarpeita varten:

http://www.lessmiths.com/~kjsmith/crystal/dtest.shtml

oli tarkoitus mitata tään allamainitun (diodi) vastekäyrä yllämainitun linkin ohjeilla.

Kuva

linkki erinomaisille Nyle Steinerin kotisivulle jossa kerrotaan kuinka voi tehdä tarvittavia komponentteja itsekkin, jos ei satu olemaan elektroniikka kauppaa aivan lähistöllä, komponenttien hankintaa varten ;)

http://www.sparkbangbuzz.com/els/zincosc-el.htm
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 07.07.2013 14:30

Kehitin sitten vielä helpomman pikasäädön halutessani ennakkosäädettyjä jännitearvoja jännitelähteestäni, lopputulos näkyy kuvista:

#
Kuva

ennakkoasetus.jpg
#

Kuva

dekadisäätö.jpg

#
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja Vipunen » 09.09.2013 23:26

Ahjohitsaus oli aikoinaan taito, jota ei monikaan seppä osannut. Tänä päivänä tuota ei osaa juuri kukaan, kun on erilaisia hitsauslaitteita alkaen puikosta mikkiin ja stikkiin sekä kaasuhitsaukseen hapella ja asetyyleenillä jne. Kerrotaan myös tarinaa, jossa Könninmestari oli kieseillä matkalla kaupunkiin kun kärryn aksila katkesi. Mestari ruuvasi aksilan irti ja kun lähellä oli sopivasti kyläsepän paja, häne meni sinne ja kysyi kyläsepältä saako käyttää hänen ahjoa liittääkseen katkenneet osat yhteen. Kyläseppä suostui ja niin Könninmestari kuumensi raudankappaleet ja liitti osat yhteen kaivaen taskusta jauhetta, jota ripotteli hekuvan liitoksen päälle. Kyläseppä ei ollut uskoa silmiään, pyöritteli niitä ja raapi päätään, tuumasi - jonset oo piru, niin soot Könni.

Tässä on linkki elokuvaan miten ahjohitsaus käy "klipparilta" sepältä ja se on myös hyvä opetuselokuva, miten ahjolla kuumennettut raudankappaleet hitsataan yhteen ja sen jälkeen rautavanne asennetaan puukehälle. Tehkää hyvin ja katsokaa tarkasti:

http://www.youtube.com/watch?v=BABMv_Kw0To

Kuva

Elokuvaan liittyvänä:

Kurpanseppä Rikhard Laurila oli maineikas neljännenpolven ja Könnin koulukuntaan kuulunut seppämestari Ilmajoen Nopankylässä. Sepäntöiden lisäksi hän toimi hevosajokaluseppänä pajassaan raudoittaen lukemattomia kiesejä ja rekiä, joita Nopankylässä valmistettiin kotiteollisesti vuosien 1869 - 1955 välisenä aikana.

Elokuvassa Rikhard Laurila näyttää miten raudan katkaiseminen tapahtuu, sen liittäminen takaisin yhteen ahjohitsaamalla ja miten vanne asennetaan pyöränkehälle paikalleen. Sepän sällinä on hänen poikansa Jussi Laurila, jota seppämestari juoksuttaa itse pistäen tupakaksi. Isäntä on myös seppä Vilho Talvitie ja komia liinakko suomenhevonen on hänen. Vilholla on kiire raveihin, kun vanne irtoaa kärryn pyörästä ja matka keskeytyy. Onneksi on "klippari" ja taitava seppä lähellä, joka osaa korjata sen. Elokuva on kuvattu Rikhard Laurilan pajassa vuonna 1966 Ilmajoen Nopankylässä. Valitettavasti paja on hajotettu ja paikalla kasvaa muutaman tiilen ja raudanpätkän seassa horsmaa.

Hevosajokalujen valmistus alkoi 1780 paikkeilla Ilmajoen Könnillä, jossa Könnin mestarien tiedoilla ja taidoilla lukuisat oppipojat ja sällit valmistivat vanhanajan suuria, koristeellisia ja raskaita kiesiä sekä vaunuja. Könnin koulukunnan oppilaiden mukana, hevosajokalujen valmistus kulkeutui ensin Kurikkaan, Samuli Kiskolan aloittaessa ensimmäisenä ja sittemmin hänen jälkeläistensä jatkaessa useassa sukupolvessa hevosajokalujen valmistusta Könnillä opittujen taitojen ja mallien mukaan. Mainittakoon että maineikas perinteenkerääjä professori Samuli Paulaharju oli hänen jälkipolvea.

Hevosajokalujen valmistus nousi tärkeäksi elinkeinoksi Kurikan ja Ilmajoen larvakylien torpparien ja mäkitupalaisten elinkeinona ja kotiteollisuutena. Täydellisesti verkostoitunut kotiteollinen valmistustapa, johon kuuluivat pyöräntekijät, nikkarit, sepät, maalarit, topparit ja myyntiin erikoistuneet, antoi mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä Suomen suurinmaksi ajokaluteollisuudeksi. Kärryt kulkivat talosta taloon työvaiheiden edetessä ja lopulta markkinoille myyntiin. Hevosajokaluja valmistettiin Ilmajoen emäkirkon larvakylissä tuhansia Nopankylän, viereisen Viitalankylän ja Kampinkylän alueella olevissa tuvissa sekä pajoissa.

1900 perustettiin Kurikan kusikivelle Kurikan ajokalukoulu Jaakko Huhtasen johdolla ja Kurikkalaisten puntimiesten rahallisella tuella sekä rovasti B.I.Södermanin innostamana. Opettajia ja oppilaita ajokalukoululla oli laajalti ympäri Suomen ja sivutoimipiste oli Alavudella, jossa valmistettiin useita palkintoja saaneet ja laadukkaat Pukkilan hevosajokalut. Kurikkalaisten ajokalujen valmistuksessa merkittävää osaa näytteli Kurikan käsityöläisten osuuskassa, joka koostui yhteenliittymänä useasta eri käsityön tekijästä ja jonka yhtenä tavoitteena oli laadun parantaminen. Suunnitelmia oli myös könninkellojen uudelleen valmistus. Merkittäviä perustajajäseniä oli opettaja ja valtiopäivämies Kaarlo Saari ja seppien seppä Oskari Fabiani Hanka. 1920 jälkeen hevosajokalujen valmistus teollistui ja jatkui larvakylien ohella Kurikaan perustetuissa tehtaissa.

Ajokaluteollisuuden myötä sen rinnalle syntyi ja kehittyi Suomen ensimmäinen Osuuskauppa ja Koskenkorvalla toimineet, ja myös ensimmäisenä aloittaneet Osuuspankki sekä Osuusmeijeri.

Muualla Suomessa merkittäviä ajokalujen valmistuspaikkakuntia olivat Uskela (Salo), jossa tuotanto oli vanhinta. Pohjanmaalla Lapfäärtti, josta tuotannon hiipuessa se siirtyi Ilmajoelle Könnille. Valkjärvi Itä-Suomessa lähellä Viipuria. Tuulos ja Hauho jossa myös tuotettiin runsaasti ajokaluja Etelä-Suomen tarpeisiin.

Elokuvan on suunnitellut, ohjannut, kuvannut ja leikannut Erkki Kuusisto ja se on SM palkittu vuonna1966 Kuopiossa. Elokuvan oikeudet omistaa Tapani Kuusisto. Erkki Kuusisto oli maineikkaan Kuusiston kärry- ja rekinikkarien suvun jälkeläisiä. Hän kuvasi paljon menneen ajan elämää, vanhoja työtapoja ja koosti niistä lyhytelokuvia, joita on myös televisiossa esitetty. Elokuvan alku- ja lopputekstit on tehnyt "Antero Vipunen" joka kuuluu samaan kärrynikkarien sukuun ja Könnin koulukuntaan.

http://www.matesla.fi/ajokalut/ajokal...
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 10.09.2013 15:28

Hammasrattaiden kotivalmistus on myös hyvä osata, kun nuo nykyajan himpula vimpula printterit aina laukiaa johonkin mitättömän osan murtumiseen, niinkuin nyt (muovinen) ratas meni, siihenpä ei apuja löydy muualta kuin Oma-apu, siitä seuraava kuvasarja, kun printteri saa laatuosan.



Kuva

ratasteko1.jpg

#
Kuva

ratasteko2.jpg

#

Kuva

ratasteko3.jpg

#
Kuva

ratasteko4.jpg

#
Kuva

ratasteko5.jpg

#
Kuva

ratasteko6.jpg

#
Kuva

ratasteko7.jpg

#
Kuva

ratasteko8.jpg

#
Kuva

ratasteko9.jpg

#Autocadilla oli hyvä piirtää paperisapluuna kuvasuhteessa 1/1, ja sen liimaaminen sopivalle alustalle, mahdollisti tarkat porareijän ja säppipultin paikat varmasti tasa-aste välein, jolloin rattaastakin tuli priima.
Viimeksi muokannut siviili2003 päivämäärä 03.10.2015 12:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja Vipunen » 10.09.2013 15:59

Sinähän Siviili oivan keervärkin keksit, kiitoksia tuo jippo tuli tarpeeseen.
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 12.11.2013 20:08

Usein käy niin että pesukoneesta jää hyvä moottori ehjäksi kun kone särkyy muuten, ettei kannata korjuuttaa vaikkapa ohjelmakytkimen rikkoonnuttua, mutta netissä näkyy useilla keskustelupalstoilla kysyjää, että mitenkä pesukoneen moottori kytketään jotta saataisiin siitä hyvä moottori pyörittään jotain, hiomakonetta tai muuta itse tehtyä väkkärää.

Tietenkin ehdottomasti suosittelen koteloimaan tämmöiset viritykset koska niissä on muutoin jännitteellisiä osia näkyvillä.

Niin tähänpä alle heitän yhden pesukonemerkin moottorin kytkiskaavion johdinväreineen, kuinka moottori saadaan toimimaan pesuohjelman 369 k/min ja linkousnopeuden 2450 k/min kierroksilla, sekä pyörimis suunnan muutos kytkennän:


Kuva

muissa vanhemmissa hiiliharjattomissa ns.oikosulkumoottoreissa, kondensaattorin paikka löytyy niistä johdin navoista joita vastaan muut johtimet antavat samanlaisen ohmisen vastusmittaus tuloksen, kuten eräässä omistamassani moottorissa, ne kondensaattorikäämityksen navat oli 73 ohmia ja 72.4 ohmia, joiden väliin asensin 16 uF pesukoneen oman kondensaattorin, ja kiertosuunta moottorissa, vaihtui kun kytkin varsinaisen käämin yhteisjohtimeen nollajohdon (230V) ja otin toiseksi kytkentä johdoksi jommankumman kondensaattorin navoista. siis tarkennuksena nollajohto on aina muuttumatta sama, mutta riippuen siitä, kumpaan kondensaattorin napaan kytkin toisen (eli vaihe johdon), kiertosuunta muuttui, aivan juuri kuten yllä piirretyssä kuvassakin.

Kuva

tässä yllämainitussa kuvassa on tavallista enemmän moottorin sisään meneviä johtimia.
Viimeksi muokannut siviili2003 päivämäärä 03.10.2015 12:35, muokattu yhteensä 2 kertaa
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 03.10.2015 12:32

Jos kellä on öljysäiliö maassa ja siellä öljyä, säiliö kun makaa maassa pitkällään ja on pyöreä lieriö, niin joskus aina kaivelee mieltä että kuinkahan paljon sitä öljyä onkaan säiliön pohjalla, niinpä löytyy netistä valmis laskentaohjelma jolla saa kätevästi laskettua tämän kummastusta aiheuttavan asian:

http://www.1728.org/cyltank.htm
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Hyödylliset opit ja taidot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 25.10.2015 09:25

Ja mitä muuta voi tehdä maansisässä tyhjänä lojuvalla öljysäiliöllä (rautasäiliö)?
Siinä kun on säiliön ympärillä hyvät maa-massat tukena, niin siitä tulee mahtavan hyvä paineilma säiliö, vaikka pumppailla täyteen 10 baarin paineeseen 5000 - 10000 litraa paineilmaa, ja sitä sitten käytellä vaikka hiekkapuhallus hommiin, sen pumppuamisen vois teettää vaikka pienellä paineilmakompuralla joka on kytketty propellituulimyllyn akseliin, siinä jättää pumppailun tuulen tehtäväksi ja käyttää sitten paineilmaa kun harvakseltaan tarvii.
Vielä yksi oivallus lisää, en tosin tiedä miten käytännöllistä, jos tosiaan propellituulimyllyn akseliteholla saa pumppailtua kompessorin avulla paineilmaa tankkiin (joka on jo sinällään energiavarasto) niin lisäksi kun kompressorin mäntä puristaa paineilmaa, niin samalla kompressorisylinteri kuumenee, siis syntyy hukkalämpöä, no tässähän olisi hyvä jos sen kompressorin sylinterin ympärille kyhättäisiin ilmalämpöpumppu, niin silloin tuuli tekisi kahdenlaista työtä, 1.Pumppaa paineilmaa, 2.Kehittää lämpöä, lämmöt vois käyttää kylmällä ilmalla talonlämmityksiin ja paineilmat harrastus hommiin, paineilmallekkin on tosin olemassa moottoreita, joilla vois pyörittää vaikka pientä sähkögeneraattoria, jolloin varastoidulla paineistetulla ilmalla voi tuottaa sähköenergiaa.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Seuraava

Paluu Hyötylinkit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa