Palotapahtuma itsessään tuottaa niin paljon vettä, että ulkopuolista vettä puhdistamiseen ei tarvitsisi. Dieselmoottorin ongelma on se, että palotapahtumaan pääsee ylimääräistä ilmaa. Lieneekö tossa volkkarissa läppää imusarjassa, vai vetääkö suorilla aina täydet yli-ilmat? Jos palamisen saa optimaaliseksi, niin pakopuolelta tulee vesihöyryä ja paljon.
Joskus funtsailin tuon häkähomman lämpötaloutta. Olikohan niin, että puolet puun sisältämästä (kuivalla hakkeella muistaakseni 4-5 kWh/kilo) menee tuohon kaasuttamiseen, ja loppu puolet jää sitten palamattomaan kaasuun, joka joutaa moottorille. Teoriassa sen kai saisi 1/3 kaasuttamiseen, ja 2/3 osaa kaasuna.
Se puu kaasuuntuu kuitenkin ilman tultakin. 1000 astetta on hieman liikaa, jos ajattelee typen oksidoitumista. (haitallinen kaasu, ja turhaa energianhukkaa)
Jos saisit rakenteen tehtyä niin, että moottorin pakokaasun lämpö saataisi kuivaamaan polttoaine enne kaasuttamista, niin hyöty on iso. pienikin kosteus polttoaineessa on hukkaenergiaa
Jos käytätä pellettiä, niin tervat, jne on paljon pienempi ongelma. Ja pelletti on kuivaa.