Olen tässä mietiskellyt, että mitähän tuolla sähköautorintamalla tulee lähiaikoina tapahtumaan. Tesla yrittää saada Model 3:n perusmallin kannattavasti tuotantoon ja jos onnistuu siinä, niin se tullee ainakin hetkeksi aikaa valtaamaan ainakin sähköautomarkkinat ja varmaan syömään ihan kohtuullisen määrän polttomoottoriautojen myynnistäkin. Tesla on panostanut ja panostaa paljon litiumakkutuotantoon ja myös kehitykseen ja nykyisessä 2170-kennossa on paljon aiempaa vähemmän ongelmallista kobolttia ja seuraavan sukupolven kennossa ei pitäisi olla yhtään.
Perinteiset autonvalmistajat ovat käyttäneet sähköautoja lähinnä kokonaispäästöjen vähentäjänä, minkä avulla ovat voineet myydä suuripäästöisempiä polttomoottorimalleja hyvällä katteella. Sähköautoja on kannattanut myydä tappiollakin, kunhan tuotantomäärät ovat sopivat. Esim. Chevy Boltia menisi varmaan kaupaksi enemmänkin, mutta GM on eri verukkeiden nojalla rajoittanut sen tuotannon noin 30000 autoon vuodessa. Muu sähköautotarjonta on lähinnä pieniä kaupunkiautoja tai sitten kalliimman pään lataushybridejä, joissa suurin pointti - ainakin Suomessa - lienee pienten laskennallisten päästöjen avittama pienempi verotus ja alempi myyntihinta.
Nissan on ollut hieman poikkeava valmistaja Leafillaan, joka on ihan normaalin auton kokoinen, mutta alkupään mallien pieni akkukapasiteetti rajoitti auton käyttöä. Akut ovat olleet kalliita ja Leafissakin kustannuksia säästettiin tinkimällä akkukapasiteetista. Siltikin Nissan ilmoitti muistaakseni vasta vuonna 2014 Leafin tuotannon muuttuneen kannattavaksi, vaikka auto oli ollut markkinoilla jo useamman vuoden. Uudessa Leafissa on jo huomattavasti suurempi akkukapasiteetti ja siten auto sopii yhä useamman ostajan käyttöön. Sama näyttää olevan tilanne muidenkin valmistajien uudemmissa malleissa. Noin 300 km käytännön ajomatka latauksella riittää useimpiin käyttötarkoituksiin. Varmaan näissä on kuitenkin pienempi kate kuin polttomoottoriautoissa.
Toyota on kulkenut omaa latuaan hybridiensa kanssa, jotka sinänsä ovat ihan käytännössä toimivaa tekniikkaa. Toyota on käytännössä skipannut pelkillä akuilla toimivat sähköautot paitsi, että Toyotahan oli osakkaana Teslassa ja valmisti noin 3000 kpl sähkö-RAV4:ää, jossa oli Teslan Model S:n akku- ja sähkötekniikka. Toyota luopui Tesla-osuuksistaan 2017 ja ilmoitti perustavansa oman sähköauto-osaston. Lataushybridejä Toyota ei suosi mielestäni ihan perustellusta syystä, että kookas akusto tuo turhaa lisäpainoa ja lisäkustannuksia. Sittenhän on tietysti vetypolttokennoauto Mirai. Toyota on antanut hieman ympäripyöreitä kommentteja sähköautosuunnitelmistaan, mutta Toyotahan tekee perustutkimusta varmaan enemmän kuin mikään muu autonvalmistaja.
"Toyota says it doesn’t worry about Tesla’s lead, shuns all-electric and goes ‘electrified’ by 2025" -
https://electrek.co/2019/01/07/toyota-tesla-lead-shuns-all-electric-electrified-2025/Perinteisille autonvalmistajille laajempi siirtyminen sähköautoihin merkitsisi myös toimintatapojen uudistusta. Polttomoottoriautojen mukana saadaan aina myytyä huoltopalveluja useaksi vuodeksi, josta tulee säännöllisiä tuloja. Sähköautoja ei juuri tarvitse huoltaa, joten huoltotulojakaan ei tule. Uutena tulokkaana Tesla on pyrkinyt rakentamaan mahdollisimman kevyen huolto-organisaation ja suuri osa "fiksauksista" voidaan hoitaa etänä verkkoyhteyden kautta. Perinteisillä valmistajillahan auto on aina pitänyt viedä korjaamolle ohjelmistopäivityksiäkin varten. Valmistajilla on kuitenkin velvollisuus taata ylläpito toimittamilleen autoille 10 vuoden ajan, joten perinteisten valmistajien täytyy pitää yllä laajaa huoltoverkostoaan, vaikka 50% uusista myytävistä autoista olisikin sähköautoja. Tämäkin on yksi syy, miksi perinteiset valmistajat suosivat hidasta siirtymistä sähköautoihin. Teslalla sen sijaan ei ole tällaista ongelmaa vaan yrittävät saada tehtyä ja toimitettua autoja niin edullisesti ja paljon kuin mahdollista.
Mielestäni tilanne näyttää nyt siltä, että Teslalla on hyvät mahdollisuudet napata kohtuullinen markkinaosuus lähiaikoina. Katselin Joe Roganin Elon Musk -haastatteluvideota ja oli mielenkiintoista havaita Muskin reaktio Roganin kysymykseen, että onko "UFO"-teknologioissa mitään perää:
http://www.youtube.com/watch?v=ycPr5-27vSI#t=1h10m00s . Musk vaikuttaa olevan niin lukkiutunut omaan käsitemaailmaansa, että sen ulkopuoliset ideat eivät mene läpi. Työskentelin itse IVOn ja Nesteen sähköautoprojektissa 1990-luvun taitteessa ja silloin alumiini-ilma-akku oli energiatiheydeltään paras tarjolla oleva akkuratkaisu, mutta sen heikkous oli se, ettei se pystynyt antamaan käytännössä riittävää tehoa, joten tarvitsi esim. kiihdytyksiä varten jonkun muun virtalähteen. Lyijyakku oli painostaan huolimatta hyvä ratkaisu, tarjosi hyvän tehon ja oli edullinen. Litiumakkuhan keksittiin 1990-luvulla ja kehittyi köäyttökelpoiseksi vasta 2000-luvulla. Kyllähän litiumakun avulla pystyy rakentamaan ihan käyttökelpoisen auton kuten esim. Teslan Model 3 osoittaa. Kuitenkin on vielä parempi, jos akkumäärää voisi pienentää ja laittaa auton mukaan jonkun muun kätevän energialähteen. Toyotahan on tehnyt muun muassa LENR-tutkimusta ja olisko heillä ajatuksena, että esim. siltä rintamalta saataisiin aikaan jotain käyttökelpoista lähivuosina?
Mitä mieltä olette?
- Olli
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
-- Arthur Schopenhauer