Sivu 1/1

Valovoimaa

ViestiLähetetty: 19.04.2012 18:55
Kirjoittaja Vipunen
Kuvasin videon Hannun valovoimasta jossa on BMW:n 6 pyttynen suora bensiinimoottori vuodelta 1936 ja Strömbergin tasavirtageneraattori.

http://www.youtube.com/watch?v=2kMlDsMB ... e=youtu.be

Kuva

Re: Valovoimaa

ViestiLähetetty: 19.04.2012 19:58
Kirjoittaja jussik5
Salapolliisityötä ;)

Hmmm.. ei ihan täsmää.
Moottori on BMW 335 autosta, sen ensiesittely oli 1938 Lontoon autonäyttelyssä.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_335_%281939_%E2%80%93_1941%29
Eli moottori on 90 heppanen 3485 kuutiosenttinen suora kutvonen.
Yhdellä Solexin ykskurkkusella alaimukaasarilla.

Sinänsä auto oli innovaatio, siinä oli ekana nelivaihteinen täyssynkronoitu vaihteisto.

Re: Valovoimaa

ViestiLähetetty: 19.04.2012 21:49
Kirjoittaja siviili2003
Vaunussa näyttäs olevan Internazionaalin akselistot

Re: Valovoimaa

ViestiLähetetty: 19.04.2012 22:28
Kirjoittaja jussik5
No ei ihan mutta likeltä liippaa.
Natikan vanteen keskiosa ei tuu ihan noin ulos.
Linkin kuvassa 36-vuoden natikan kuormuri.
http://www.trucktype.com/pics/5818/full/international_c35_1_36.jpg

Re: Valovoimaa

ViestiLähetetty: 20.04.2012 00:25
Kirjoittaja Vipunen
Akselisto on aika erikoinen, akrikaatti kiinnitetään päistään etummaiseen ja takimmaiseen akseliin. Etuakselin pyörät kääntyy kuin autoissa vetopuomia kääntämällä ja peruuttaminen on erittäin vaikeaa. Kun akrikaatti on viety käyttöpaikalleen, etu-ja taka-akseli irrotetaan ja niputetaan yhteen toisen akrikaatin kuljetusta varten. Hannun mukaan akrekaatteja on myös käytetty Suomessa Mersun suorilla 8- ja 12-sylinterisillä moottoreilla. Hänen mukaan videon BMW moottori olisi 5,5 litrainen ja niitä oli Mersun konetta yleisemmin käytössä näissä akrikaattivaunuissa.

Re: Valovoimaa

ViestiLähetetty: 20.04.2012 15:44
Kirjoittaja Vipunen
Lisää valovoimaa kuvaushetken pimeään,

Kuva

Strömberg n:o 1 vm.1935. AEG:n IT-tykin lavetti. Valonheittintä käännetään ja suunnataan käsin, sähköisesti paikalla tai kauko-ohjauksella sekä tutka-ohjauksella automaattisesti.
http://www.youtube.com/watch?v=GmGqu7_l ... e=youtu.be

Moottorin ja akrikaatin käynnistys:
http://www.youtube.com/watch?v=7OUUi-jV ... e=youtu.be

Valonheittimen käynnistys:
http://www.youtube.com/watch?v=dldoYbB0 ... e=youtu.be

Keutnhäntä:
http://www.youtube.com/watch?v=bNwD7sPA ... e=youtu.be

Puimurin moottori:
http://www.youtube.com/watch?v=j1X9iIwy ... e=youtu.be

Re: Valovoimaa

ViestiLähetetty: 20.04.2012 23:16
Kirjoittaja jussik5
Mersun moottorit mitä noissa olis voinu käyttää oli varmaan 500 ja 540 mallista,
ne sopis tonne "pulkkaan".
500 mallin iskutilavuus oli siinä suorassa kasissa tasan viis litraa ja
540 mallissa 5,4 litraa, autoissahan ne oli yleensä kompressoriahdettuja.

Näissä vehkeissä alaimukaasuttimella, vapaastihengittävänä teho varmaan
tuolla noin 120-140 pollee.

770 mallin kone oli jo niin iso, että se ei tonne kopan sisälle olis mahtunu
sen litratilavuus oli 7,655 litraa, sen teho oli vapaastihengittävänä
150 jarruhevosvoimaa.