Kestomagneettimoottorit

Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja Ville » 08.01.2013 12:11

Nyt vuoden alussa Delftin teknillisessä yliopistossa Hollannissa testataan turkkilaisen keksijän Muammer Yildizin magneettimoottoria kuukauden ajan.
http://pesn.com/2013/01/04/9602242_BSMH ... t_Pending/

Yildiz on (hänen ystävän mukaan) rakentanut useita toimivia prototyyppejä ja kuvia on annettu melko avoimesti julkisuuteen.
http://www.bsmhturk.com/gallery.php

Kymmeniä magneettimoottoreita rakentaneena, tutkin kuvia ja etsin vinkkejä, miten Yildizin moottoreissa tuotetaan jatkuvan pyörimisen mahdollistava asymmetrinen magneettikenttä tai herätetään jonkinlainen tyhjiövoima edesauttamaan pyörimistä. Nämä ovat kaksi yleistä hypoteesia vastaavien moottorien toiminnasta.

Tässä ensimmäinen kuva, joka herätti mielenkiinnon.
Kuva

Tein roottorimagneettien kentästä (yhden jakson matkalta) pikaisen analyysin ilmaisella Femm 4.2 ohjelmalla (kuvassa kolme eri mahdollisuutta).
http://www.femm.info/wiki/Download
Kuva

Tässä toinen mielenkiintoinen kuva, jossa näyttää olevan "kaksi kulmaa eri tasoissa". Materiaaleina näyttää olevan helposti työstettävä nylon (polyamidi, PA), magneetittomat metallit (teräs ja alumiini) ja neodyymimagneetit.
Kuva
Ville
 
Viestit: 887
Liittynyt: 03.09.2012 20:50

Re: Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja penttinen » 09.01.2013 01:44

ihan mielenkiintoista. ihmetystä herättää tuo seuraava:
Q. What is the longest the device has run continuously without stopping? Observed by?

A. 15 days

Mikä menee pieleen? noin yksinkertaisen rakenteen pitäisi pysyä kasassa vuosia.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja Ville » 09.01.2013 10:22

Hyvä pointti! Moni keksijä varmaankin tekisi saman tien viimeisen päälle hyvän prototyypin ja antaisi sen pyöriä niin pitkään kuin mahdollista. Keksinnön kaupallistamisen kannalta se olisi järkevää, koska sen perusteella voi arvioida laitteen kestävyyttä ja sille annettavaa takuuta.

Teknisestä näkökulmasta arvuuteltuna moottorien magneettikentissä voi olla jotain vaikeasti hallittavaa huojuntaa, joka johtaa lopulta moottorin pysähtymiseen.

Sitten on sekin mahdollisuus, että keksijälle riittää parin viikon testi todistamaan moottorin toiminnan. Ehkä Yildiz haluaa hioa keksintönsä viimeisen päälle hyväksi ennen kuin antaa sen kokonaisuudessaan maailmalle. Näin hän asettaa ikään kuin standardin, johon vastaavanlaisia moottoreita tullaan vertaamaan.
Ville
 
Viestit: 887
Liittynyt: 03.09.2012 20:50

Re: Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja TOP » 16.03.2013 11:53

Tosi mielenkiintoinen juttu, mutta kävipä taas kuten ennenkin...
Yildiz siis kävi esittelemässä laitettaan Delftin yliopistossa 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=mHW6b1aFPfU) ja yritti kai saada yliopistoa myös testaamaan "virallisesti" laitettaan, jotta saisi paremmin hankittua rahaa kansainvälistä patenttihakemusta varten. Kun mitään ei sitten tapahtunut, niin Yildiz & Co. päätti järjestää kolmen päivän käyttödemon Turkissa tammikuun 2013 lopulla, mutta yliopistoväki sai hänet suostuteltua siihen, että jossakin yliopistossa järjestettäisiin 30 päivän testi ehkäpä jo tammikuun puolesta välistä alkaen. Yliopiston nimen kerrottiin alkavan M-kirjaimella ja suostuneen testaamaan laitetta "mustana laatikkona" eli heillä ei ollut oikeutta purkaa laitetta. Sitten, kun h-hetki koitti, niin yliopiston kerrottiin muuttaneen vaatimuksiaan ja edellyttävän sitä, että he saavat purkaa laitteen. Tähän Yildiz ei suostunut, koska laitteella ei ollut kansainvälistä patenttia. Turkkilainen patentti kyllä on.
Nyt Yildiz aikoo esitellä laitettaan toiminnassa koko Genovan keksintönäyttelyn ajan (http://www.inventions-geneva.ch/cgi-bin ... osants.php), jonne hänet on kutsuttu osallistumaan. Koska näyttelyhalli suljetaan aina yöksi, niin Yildiz aikoo asentaa moottorinsa perävaunuun, jonka hän vie yöksi aina hallin ulkopuolelle. Moottori käy siis kaiken aikaa ja webkamera seuraa tilannetta koko ajan. Moottori olisi halkaisjaltaan 14 cm, pituus 21 cm ja se pyörittäisi halkaisijaltaan 25 cm -mittaista puhallinsiipeä. Tuo Genovan näyttely järjestetään 10.-14.4.2013, joten kovin pitkää aikaa ei enää tarvitse odotella nähdäkseen, että miten tällä kertaa käy. (http://pesn.com/2013/03/11/9602287_Yild ... alidation/)
Olisihan se kuitenkin aika paljon vakuuttavampaa, jos laitteen testaisi yliopisto ja laite pyörittäisi generaattoria, jonka tuottama teho mitattaisiin. Varmaan Yildiz suostuisi yliopistotestiin, jossa laite myös purettaisiin, jos patenttiasiat olisivat kunnossa. Mutta ongelmanahan on siis se, että Yildiz haluaisi teettää testin juuri siksi, että saisi paremmin kerättyä rahoitusta patenttia varten. Perinteinen luuppi siis...

Rakenteeltaan tuo Yildizin moottori näyttää siltä, että ei välttämättä ole kovin helppo valmistaa sarjatuotannossa. Yildiz lienee rakentanut kymmeniä moottoreita 33 vuoden aikana ja tietenkin asetellut magneetit paikoilleen käsin. Mutta olisihan se aika hieno juttu, jos Yildizin laitteen avulla saataisiin lisää uskottavuutta pelkillä kestomagneeteilla toimivien moottoreiden olemassa olon mahdollisuudelle. Onhan niitä toki patentoitukin jo useampiakin.
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
-- Arthur Schopenhauer
TOP
 
Viestit: 132
Liittynyt: 08.01.2010 18:46

Re: Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 16.03.2013 16:06

Eikös tää Villen toisessa topikissa linkkaama tutkimus tee tämän turkkilaisen keksinnön hyvinkin ymmärrettäväksi:

The Secret world of magnets
http://www.freeinfosociety.com/media/pdf/3935.pdf

tuossa tutkimuksessahan näkyy aivan selvästi että vinottain ja portaittain asetetut magneetit pukkaa hylkivää kenttää tiettyyn suuntaan, ja lisäksi todistetaan että magneeteissa esiintyy magneettivuo pyörre
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2495
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja TOP » 18.03.2013 04:34

Howard J on kyllä tehnyt valtavasti duunia magneettien tutkimisen parissa. Onhan hänelle myönnetty se ehkäpä kuuluisin aiheeseen liittyvä patentti (http://www.newebmasters.com/freeenergy/4151431-pg1.html).
Tuossa Yildizin moottorissahan on kaiketi kaksi staattoria, ulkoinen ja sisäinen, ja niiden välissä pyörivä roottori (http://peswiki.com/index.php/Image:WO20 ... 11_bf4.gif). Jos sen toiminta perustuu pelkästään magneettien väliseen hylkimisvoimaan, niin oleellisen tärkeää olisi tutkia se, että miten pitkään laite toimii, kun sen perään laitetaan todellista kuormaa. Tuonhan on kerrottu olleen ongelma esim. Perendevissä, joka toimi "tyhjäkäynnillä" hyvin, mutta kun perään laitetettiin oikeaa kuormaa, niin moottori ei toiminutkaan kovin pitkää aikaa (http://www.youtube.com/watch?v=PFGiWiXMHn0).
Tässä kuitenkin väitetysti Yildizin masiina kulkuvälineen voimanlähteenä: http://www.youtube.com/watch?v=ZELZQOuIASU .

Tuntuu tuo magneettimoottori-patentti-kaupallinen tuote -yhtälö olevan aika hankala. Mutta se on kyllä selvää, että jos halutaan oikeasti käyttökelpoinen laite, niin sen pitää toimia oikeastikin ja olla rakenteeltaan sellainen, että sen voi keksijän lisäksi myös joku muukin valmistaa... Mitenkä olisi 12 lieriömäisellä magneetilla toteutettu enimmäkseen vetovoimaa hyödyntävä "moottori" - tai ainakin näppärä laite magneettien käyttäytymisen tutkimiseen???
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
-- Arthur Schopenhauer
TOP
 
Viestit: 132
Liittynyt: 08.01.2010 18:46

Re: Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja TOP » 09.04.2013 08:49

Yildizin Geneven keksijämessujen aikaisen demon seuranta by Sterling A. :
www.YildizDemo.com
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
-- Arthur Schopenhauer
TOP
 
Viestit: 132
Liittynyt: 08.01.2010 18:46

Re: Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja jussik5 » 11.04.2013 22:49

Kävi neljä ja puolituntia (toisen lähteen mukaan 5 ja 1/2 tuntia) eilen 10 pv, jonka jälkeen osa magneeteista irtosi kehältä.
Ilmeisesti korjailee paremmilla liimoilla.
Eipäs korjailekkaan vaan silikoonilla.
Luulis ny Genevestä löytyvän SikaFlexiäkin :)
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1254
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja TOP » 13.04.2013 08:29

Joo, alkoi kyllä lupaavammin kuin Steornin taannoinen demo, vaikka Yildizin moottorikaan ei ollut ensin käynnistynyt, mutta Yildiz poistui sitten hetkeksi takavasemmalle moottorin kanssa ja palasi hetken kuluttua takaisin ja käynnisti moottorin. Sitten se kävi tuon 4,5 h ennen kuin alkoi kuulua outoa ääntä ja vauhti alkoi hidastua ja lopulta Yildiz pysäytti moottorin. Magneetteja oli irronnut ja murtunut:
http://www.youtube.com/watch?v=pI2jNNXV4D4

Moottoria yritettiin sitten korjailla yötä myöten, mutta kyllähän se varmaan on hankalaa poistaa kaikkia magneettimurusia, jotka ovat tarttuneet kiinni toisiin magneetteihin, mutta voivat moottorin käydessä lähteä liikkeelle ja aiheuttaa lisää vahinkoa. Niinpä moottori on sitten käynyt vain muutaman kerran muutamia kymmeniä sekunteja kerrallaan. Webbikamerakin on kuvannut vain pyörimättömiä moottoreita, kun sen oli nimen omaan tarkoitus osoittaa moottorin toimivan yhtäjaksoisesti niin pitkiä aikoja, että kyseessä ei ole mikään huijaus...

Yrittänevät saada kuvissa näkyvää pienempää konetta toimintakuntoon: "...It wasn't the larger motor they were working on. It was the smaller one. They were hoping to get it ready to run today, but they ran out of time. Maybe tomorrow it will be ready, but hopefully at least by Sunday....Over 1000 parts..." (http://peswiki.com/index.php/Event:2013 ... otor_Demos). Lisäksi: "Regarding the 5 kW motor that is scheduled to be independently validated in the end of May... It has a central shaft of maybe 10 cm in diameter that rotates. And it has 6 other shafts of about the same diameter equally spaced around the central shaft. Each of these is fitted with magnets in such a way that as they are turned one way or the other they increase or decrease the torque of the device, making it governable. They were going to bring that unit to this expo, but Mr. Yildiz decided at the last minute to not bring it. "It is too transparent."

Eli parempikin masiina olisi Yildiziltä demoon löytynyt?
EDIT: Tuo messujen isompi konehan näyttää olevaan sama kuin mitä Yildiz esitteli yliopistoissa jokunen vuosi sitten. Lieneekö magneettien liima menettänyt ominaisuuksiaan ajan myötä?
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
-- Arthur Schopenhauer
TOP
 
Viestit: 132
Liittynyt: 08.01.2010 18:46

Re: Kestomagneettimoottorit

ViestiKirjoittaja TOP » 17.04.2013 09:18

Tässä video epäonnistuneesta käynnistyksestä:
http://www.youtube.com/watch?v=kWxFW531lXM

Tässä se sitten pyörii:
http://www.youtube.com/watch?v=U8RMLuR8Ybw

Messujen saldona siis yksi 4,5 h ja muutama alle minuutin käyntipyrähdys, kun piti olla ainakin 5 x 9h messupäivät yhtäjaksoisesti + mahdollisesti useita tunteja myös yöllä. Eipä oikein riitä todistamaan, ettei kyseessä olisi huijaus...
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
-- Arthur Schopenhauer
TOP
 
Viestit: 132
Liittynyt: 08.01.2010 18:46

Seuraava

Paluu Magneettimoottorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron