Sivu 2/2

Re: magneetti moottoreita saa

ViestiLähetetty: 17.11.2015 22:15
Kirjoittaja siviili2003
No niinhän siinä käy, mutta silloin kun roottori pyörii hitaastikkin niin sen aiheuttama magneettikenttävaihtelu summautuu tähän vaihtosähköiseen kokonaisenergiaan.

Tämäkin oivallus tuli sen sivutuotteena mitä teen työssäni invertterimuuttajien kanssa.

Jos ei tuule, eikä roottori pyöri, silloin voidaan automaattisesti vähentää magnetointi minimiin tai jopa keskeyttää se, niin silloin tehoa ei kulu.

Vaihtosähköistä magnetointia säädetään sen mukaan että tehoa tulee yli magnetointitehon.

Re: magneetti moottoreita saa

ViestiLähetetty: 17.11.2015 22:47
Kirjoittaja make
Kasvaako teho magneetteja lisäämällä ? Eikös tässä lisätä magneetteja
https://www.youtube.com/watch?v=4bZNoKKno48

Re: magneetti moottoreita saa

ViestiLähetetty: 17.11.2015 22:53
Kirjoittaja Nelikulma
Sivii2003:lle

Mitenkä tuossa nyt käy? Jos magnetointivirtaa pulssitetaan moninkertaisella taajuudella ”napanopeuteen” nähden, niin onko napojen pyörittämisestä pian enemmän haitta kuin hyötyä? Työkäämiin indusoituva jännite seuraa kuitenkin suurimman osan aikaa tuota magnetoinnin vaihtovuota.

Voin käsittää väärinkin, mutta minusta viritys muistuttaa hempulia muuntajaa, jossa käämit ovat (johtuen ankkurin pyörimisestä) vain osan aikaa optimaalisessa magneettikytkennässä, ja toisen aikaa jossain puolihajakentässä. :)

Re: magneetti moottoreita saa

ViestiLähetetty: 18.11.2015 16:32
Kirjoittaja siviili2003
Pulssittamalla tuota magnetointivirtaa sopivasti saadaan virtuaalisia napamagneetteja vaihteleva määrä, pulssisarjat on tietenkin tietokone ohjattuja, eli analogisesti ajateltuna, ferriittirunko muuttaja on oltava ulkoiseen pyörintä nopeuden suhteen jonkinlaisessa resonanssissa.
Tämä onkin mielenkiintoinen tutkimushaara, jahka löydän sopivan ferriittiaihion niin testaan ideaani.

Re: magneetti moottoreita saa

ViestiLähetetty: 10.01.2021 10:23
Kirjoittaja tesla
Siviili vois uudelleen laittaa miten Direct Drive moottorit saa toimimaan matalemmalla voltteraatiolla. Kaikki
eivät olleet nääs tällä foorumilla vielä silloin vuonna 1987. Kiinnostava ja hyvin hyvin tärkeä asia
tuo matalemmilla volteilla ajaminen. Varsin hankalalta kuulostaa jos kerran pitää käämityksiä ruveta muuttamaan.

Pääkysymys: miten?!?!?