Niin, moni tietänee legendan teslan sähköautosta, jolla ajeli pitkiäkin matkoja ilman mitään sen kummempaa latausta, tms.
Mitä on kerrottu netissä:
-autoon on vaihdettu sähkömoottori normaalin bensakoneen tilalle.
-moottori on ollut muistikuvieni mukaan hiiletön. Siis vastannee nykypäivän oikosulkukonetta. Vaihtovirtakone kuitenkin.
-moottoria on ohjatu jollain. joko "black boxilla" tai jollain muulla.
-autossa on ollut normaali 6 voltin akku paikallaan.
-autossa on ollut pitkähkö antenni takapellissä
-"black box" koostuu radioputkista (12 kpl) ja joistakin muista osista. (minulla kuva pajan seinällä ko. laatikosta, jota saatan pitää aitona)
-putkissa ei ollut jonkun lähteen mukaan hehkuvirtaa ollenkaan, vaan ne toimi kylmänä
-Mister Savo (huom kovin suomalaisen oloinen sukunimi) toimittaja, joka on kertonut nämä tarinat
-hämärä muistikuva netissä nähdystä kuvasta, jossa auton konehuoneessa oli pinkka metallilevyjä. Ihan kuin hitsauskoneen tasasuuntaaja, mutta isompi (se diodirypäs) Mutta silloin ei oltu vielä keksitty puolijohdediodia.
-jokin tarina kertoo, jotta Tesla on toimittanut autonsa jonnekin testiradalle koeajoon. Mutta se palautettiin viikon kuluttua, koska siinä ei ollut polttomoottoria. (?)
Mitä voisi olettaa:
-energia on tullut jostain teslan lähettimestä: Teslahan suurin osa elämää kului energian siirtämisen ratkaisuihin. (mm. kolmivaihetekniikka) Tämä ei kuitenkaan ehkä pidä paikkaansa, koska olen nähnyt kartan, jossa oli ajoreitti. Mr Savo oli ollut kyydissä, ja reitti oli kaukana Teslan lähettimestä.
-Energia tullut Morayn kaltaisista ratkaisuista, jotka epäselviä (Henry Moray on jollain tapaa Teslan jälkeläisiä) Pieni ajatelma on: silloin leikittiin aika varomattomasti radioaktiivisten aineiden kanssa. Onko mahdollista tehdä laite, joka muuntaa suoraan radioaktiivisen säteilyn sähkövirraksi? Tai tekee "tyhjiön" joka täyttyy ulkopuolelta sähkövarauksella (vrt. lämpöpumppu, joka tekee kylmemmän osan ulos, johon lämpö sitten siirtyy) Siis jonkinlainen sähköinen, elektronipumppu. Sähköä ympäristöstä.
-energia tulee jostain muualta. Kerrotaan, jotta tesla totesi : Se tulee jostain meidän ympäriltä. Tähän en osaa kommentoida mitään.
Teknisiä ratkaisuja/muuta:
-Auto on eristetty kumipyörillään maapotentiaalista. Auton metallinen kuori liittyy asiaan?
-Jo aikaisemmin oli sähköautoja : http://hubpages.com/hub/Its-easy-being- ... ectric-car
-Teslan mikään julkaistu patentti ei viittaa ilmaisen energian saamiseen noin suurissa määrin. (Pepes teslapage, ja oma kirjahylly, jossa patenttikirjat 3 kpl)
Mistä energia ei tule: Autossa paikallaan olevasta akusta. Sen ajan akkuteknologia ei olut niin hyvää kuin nykyisin. Ja vieläkin se on kehnoa.
Muita arvailuja;
-Teslan auto oli sen aikainen sähköauto, ja tesla ensimmäisenä rakensi alkeellisen taajuusmuuttajan, jolla pystyi ohjaamaan vaihtovirtakonetta. Muut autot on varmasti ollut tasavirtakoneilla. Peräkontissa oli sitten akkuja. 6 voltin akku oli auton normaalille sähköjärjestelmälle, kuten valoille, jne.
-aika on tehnyt tästä myytin. Näin on käynyt monen muunkin tiedemiehen kohdalla. Ja kieltämättä Tesla halusi olla myyttinen
Komments? Onko jollain parempaa tietoa?