Totta että pyöreä laiva ei vastaa meren pohjassa olevaa kokonsa ja toiminta-alueensa sijainnin puolesta.
Maita myöden noita höyrylaivoja tavattiin alkuaikoina viedä kun konevoima ei riittänyt "ylämäkeen", tiedä sitten miten "lennätettiin" vaikeiden paikkojen yli mutta hevosvoimmilla vedettiin. Tampellan pitkäaikainen johtaja Herman Kauffman kirjoitti omakustannuksena tarinoita matkoistaan Suomessa. Hän kirjoitti mainion tarinan Suomen ensimmäisestä sisävesilaivasta Ahdista joka valmistettiin Tampereella . Tarinan parasta antia on se kun Englantilainen höyrykonemestari Dillworth ja Pohjalainen laivanrakentaja Dill olivat jatkuvasti tukkanuottasilla ja kumpikin teki yhteistyön sijasta laivaa oman päänsä mukaan. Lähde: Jari Niemelän tiivistelmä 1996 - 2002
Pienoismalli Ahdista:
Tampereen historia sivulla kerrotaan Ahdista ja sen mahdollisesta löytymisestä.
Kuvassa on Ahdin keulakuva:
Herman Kauffmannin mainio tarina "Kun Ilmarinen avasi vesiväylän läpi Hämeen" Tampereelta Hämeenlinnaan.