Kirjoittaja siviili2003 » 11.12.2012 22:50
¤täähän on nyt tietenkin offtopiikkia pahimmillaan, mutta jos kylmäkäynnistykseen tarvitaan apuja, niin yksi tämmöinen litiakku kenno sarjaan tavallisen lyijyakun kanssa, niin ihmeesti piristää kylmäkäynnistystä, kannattaa pitää yksi litiakkukenno mukana vaikka laukussa, jota kuljetetaan mukana sisällä, lämpimässä, ja kytketään pikakytkennällä auton starttimoottorin ja lyijyakun väliin jos pitää saaha auto käyntiin tulipalopakkasilla¤
Tänään tiistaina 11.joulukuuta tulikin käytyä Joroisissa (Varkaudessa) European Batteriesin Akkutehtalla tutustumiskäynnillä.
Kyseisessä tehtaassa tehdään akustoja esimerkiksi sähköajoneuvoihin, laivoihin, jne jne
Sain pidellä kasissäni tuollaisen akuston yksittäiskennoa (yhdessä akussa niitä on sisällä 35 kpl) ja yhden akun teho on noin 5 kilowattia/h.
Akkua voi ladata ja purkaa noin 3000 kertaa, niin että sen antama varauskapasiteetti on vielä senkin jälkeen noin 80%.
Akku kunto ei heikkene sen purkamisesta, mutta heikkenee kun sitä joudutaan lataamaan, koska silloin, akun sisään valmistusvaiheessa jääneet pölyhiukkaset ja muut epäpuhtaudet, aiheuttavat akussa kemiallisia sivuilmiöitä ja sitä kautta huonontavat akun ikää.
Akku on koottu alumiinilevystä ja kuparilevystä joiden päälle on pinnoitettu kerrokset LitiumRautaSulfaattia, ja toisessa kennopuoliskossa LitiumRautaFluoridia, väliin on laitettu ohut muovikalvo (membraania) jonka tehtävä on päästää protonit (vetyionit) kulkemaan levyltä toiselle.
Kennon normaalijännite on 3.2 Volttia ja kyseisistä kennoista koottu akusto, esimerkiksi täyssähköautossa takaa sen että akuston käyttöiän aikana autolla voi ajaa enemmän kuin miljoona kilometriä.
Yhden tuommoisen 35 kennon akun saa ostettua tehtaalta noin 70 eurolla + alv, ja sen teho on 5 kilowatti/tuntia.
siitäpä nyt miettimään kaikki sähkömuunnosautoa haikailevat, että mitäpä maksaisi oma sähköauto itse räätälöitynä.