Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

Valvoja: Yllapito

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja romurallye » 02.12.2020 14:17

Jussia kompaten; Usvan salaisuus ja muita mysteerejä -ketju on minun mielestäni ollut ( ja on) tämän foorumin parasta antia.
romurallye
 
Viestit: 71
Liittynyt: 21.01.2014 12:50

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 02.12.2020 17:17

Jussi ei ilmeisesti aio purkaa Usvan mysteerien lukitusta vastoin Villen tahtoa, minua vieläkin se asia kaivelee että yksi moderaattoreista muilta kysymättä pätkäisee narun lukkoon, ikäänkuin se olisi kokonaan hänen omansa. :cry:
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja jussik5 » 02.12.2020 17:50

Villestä ei nyt ole kuulunut pitkään aikaan mitään. Olin silloin vastaan ketjun lukitusta ja ilmoitin sen Villelle jolla on nuo Yllapito-tunnukset.
Puran ketjun lukituksen viikonloppuna, jos Ville ei ilmesty esille ja esitä pätevää syytä minkä takia ketju on vieläkin lukittu.
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja koskimo » 02.01.2021 20:26

Olen samaa mieltä Siviilin kanssa!

Jos minulla (olisi kenties Juuri Nytkin kenties?), jotain positiivista kerrottavaa omista
alkeellisista 'Parr- ym. kokeiluistani', niin jos narut sanomineen katkaistaan noin vain, eikä
niiden jatkumiseen ole mitään takeita! - niin miksi julkaista tällä foorumilla
mitään 'muuta kuin päivän epämääräisiäkin uutisia'!.

Minulla on kenties 'takataskussa' muutama, kenties melkoisen mielenkiintoinen raportointi,
esim.
* mitä olen 'muja saanut aikaan omilla Parr-pyörittimilläni' (Olen tehnyt 4 erilaista testiympäristöä).
* testi- ja havainnekuvia ja -videoita 'mitä ongelmia ilmenee, kun 'Parr-pyöritintä yrittää ajaa
suuremmilla kierroksilla (ajureista ja powereista ruutia riittää, mutta Sitten!
Tulee suureksi ongelmaksi esim. pyörittimien tasapainotus!
- minulla on todistemateriaalia, miten hankalaa on yrittää pyörittää magneeteilla
varustettua 'Parr-kiekkoa' yli 'parintuhannen kierrosnopeudella'!
Siinä lähtee helposti 'koko tukirakenne' resonanssiin, 'ravistelee mielettömästi koko
'hässäkkääsi', MUTTA - ennen 'tuhoutumisia - 'Jotain 'mainittavaa kenties tapahtuu!?'
Mittalaitteistoni on todella alkeellista tasoa mihinkään 'tieteellisiin mittauksiin ja
tapahtumien rekisteröintiinkään. Onhan minulla kuitenkin melkoinenkin mittalaitevalikoima,
ainakin näin 'vakavan harrastelijan ja kokeilijan kalustoksi.
On ainakin: skooppeja (3), yleismittareita (9), magneettikentän mittareita/ilmaisimia (4),
pyörintänopeusmittareita (3), 3 Pii/Arduino-systeemiä + 3 PC't'ä asioiden rekisteröintiin ja
tapahtumien tallennuksiin, RF-mittareita/analysaattoreita useita, countereita (3), powereita (12),
akkupakkeja (Lyijy-/Lion) (14), videokameroita (myös HD) (8), ja 'niin helvetin pljion muuta asiaan
ja kokeiluihin kuuluvaa asiaa ja valmiita moduleita (audio-asioita, regulaattoreita, Peltier elementtejä,
lämmönsäätimiä jne........... = ihan varmaan tarpeeksi 'tavallisen perusharrastelijan tarpeisiin,
kenties myös muille kokemuksistaan ja kokeiluistaan dokumentointia varten'.

Jos sitten, oikein vakavissani alan vihdoinkin kertomaan myös 'tekeleideni ja kokeilujeni tilanteesta tai
kokemuksista, koetuloksista, jne.

Niin Kyllä olisi helvetti tällä foorumilla menossa, jos 'naruja sitten suljetaan täysin mielivaltaisesti
ja etenkin silloin, jos:

* jos jollain jäsenellä olisi 'Todella Mielenkiintoists ja Uutta kerrottavaa!

NARUN MIELIVALTAINEN SULKEMINENHAN = SAMA ASIA - KUIN UNOHDA KOKO JUTTU - OLET KERTOMASSA LIIKAA..!

KATSOTAAN NYT ENNEN MITÄÄN ERKOS ASIAJULKAISUJA - MITEN 2021 etenee foorumilla, vakavissa asioissa!?

Eki
koskimo
 
Viestit: 216
Liittynyt: 04.04.2020 02:20

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja koskimo » 27.01.2021 02:19

Vapaalle yleismittareista ym. ihan 'Ekin höpinöitä'!

’EN TIEDÄ KIINNOSTAAKO TEITÄ MUITA KUIN ’TOSIKOKEILIJOITA’, MUTTA KERRONPAS PARI SANAA KUITENKIN!

Minulla oli aikanaan jo hieman juttua tällä narulla(ni) Siviilin kanssa ’noista Kiinan Poikien vempeleistä’!

En toki kehu, mutta olen varmaan jo muutamankin kerran ’esitellyt ylpeänä’ – kyllä Eki pojalla mittareita
riittää! Totta on. On kalibroidusta Geigermittarista skooppeihin, laskimiin, magnetismin , RF- jne. säteilyjen
mittauksiin, powereihin, jne….. kenties jopa n. 70 mittalaitetta, oikeesti.
Ei siinä luulis enää pulmaa olevan, vaikka minkälaisia ’vapaahommia rakentelisi’.

Näin minäkin luulin, kunnes ’eräs projektini, josta kerron ’rautaisia asioita myöhemmin’, tarvitsi
mittalaitetta alueelle n.60-100 Mohmia. Helvetti soikoon, mulla on 9 multimetria, mutta,
vastusmittauksissa ne nyrjähtää jo muutamiin megaohmeihin.
Löysin ’parilla kympillä’ kotiinannettuna nykyaikaisen yleismittarin, joka tietysti ’vanhoista
perinteisistä laajasti poiketen’, mittaa niin taajuutta, jännitteitä, virtoja, kapasijazzia,
RF-säteilyjä, lämpötiloja ja tietysti kaikkia noita perinteisiä arvoja… Laite tuli –
toimii kuin tikka ja mittaa kaipaamaaniani vastusarvoja 100 MO saakka. Okei ja kokeilut jatkuu….

***********
Sitten tuli hieman sekä omia, että poikani auto-ongelmia. Virtaa haihtuu ’jonnekin’,
akkukin tyhjenee itsestään jostain syystä tosi lyhyessä ajassa…..
Tuli tarve mitata ’suuriakin virtoja’! (Esim. Auton startti voi ottaa jopa 700 A!).
Mutta virtamittausten ongelma on se, että mittari pitää kytkeä 'sähkön syötön ja laitteen Väliin'!
Esim. Starttikaapelihan on peukalon vahvuista luokkaa, omat yleismittarikaapelit 'tulitikkujen luokkaa =
jos niillä mittaan, niin savu nousee takuuvarmasti! Siis se ei käy!
Mutta onneksi on olemassa 'virtamittari/pihtimittari, eli siis mittari, jossa on herkkä kela, joka pujotetaan
mitattavan kaapelin ympärille ja EIKUN! luetaan kulutus! 'Helppoa kuin heinän teko, sanoo Siviili taas varmaan?'!

Se, lähes ainut mittalaite, joka minulta on puuttunut on ollut pihtimittari! Siis ’elukka’, jolla voi mitata
kaapelissa kulkevaa virtaa ’ajamalla kaapelin avattavan kidan sisälle’!
Netti on tulvillaan todella laajalla skaalalla myös ns. Pihtimittareita. Monet ’tuntuivat hieman vaivaisilta,
muuta kymmen ampeeri sieltä täältä, vain tasasähköön jne. mainostivat...

Kunnes Heureka!! Muutaman kympin pihtimittari, joka mittaa sekä DC, että AC virtoja 1000 A saakka!
Eikä siinä kaikki. Sama laite hoitaa jännitteet, virrat, vastukset, kapasitanssit, taajuudet,
lämpömittaukset, RF-taajuudet ym. ym. / MUTTA lähettää myös kaikki mittaustulokset Bluetooth'n
kautta kännykkää tai tietokoneeseen tallennettavaksi ja analysoitavaksi! Jippii! Tuon Mä Haluun!

Ja se tuli Tänään!

* Eiku 9 V paristo sisään, sitten perusmittauksia, vastuksia,konkkia, äänitaajuuksia,
jännitteitä ja virtoja, diodeja, transistoreita, FET’ttejä, äänigenistä, *MAGNETIZER taajuuksiakin, jne.
Sain ’virtapihdeillä’ lukemia – paljonko pöytälamppuni haukkaa virtaa jne. Ja nyt sitten autohalliin,
mittaamaan ’paljonkos se Hyundai’ haukkaa akusta startatessa!? (Arvioni n. 400-500 ampeeria kylmänä). Jne…………

Sanomani tarkoitus on!

Unohtakaa Bilteman/Motonetin jne muutaman kympin yleismittarit! Täyttä lällärikamaa, jos ja
kun ’muutamalla kympillä saa edellä kuvaamiani mittalaitteita, joille ei ole vertaa ja Jollaisia
ei Harrastelija ennen voinut edes muuta kuin haaveilla!

Alla pari kuvalinkkiä, ’Huippu Uudenaikaisiin Yleismittareihin’. (Oman foorumimme kuvathan
eivät näy, paha juttu sanon – yksi kuva kertoo enemmän kuin…

************** Sitten vielä yksi 'elukka, jos sallitte? '******

Heitänpäs vielä kuvan ja kertomuksen virtalähteestä, joka myös tuli tänään. Voi hyvät hemmot!
Minulla on powereita ’vaikka pienen kylän tarpeisiin’! Isoja ja pieniä, (kenties jopa 100 kunta!)
verkkoerotettuja/ei jne…..
Nyt kun netissä on myynnissä ’ihan muutamalla egellä’ säädettäviä virtalähteitä moniin tarkoituksiin,
on hienot diginäytöt jne…

En toki tiedä tarpeistanne/harrastuksistanne/tarvitsetteko edes ’virtalähteitä’ lainkaan!
Mutta jos tarvitsette ja sellaisen tilaamista ajattelette, niin pyydän huomiomaan pari yksityiskohtaa.

* Säädettävät virtalähteet toimivat yleensä alueella 240V/säädettävissä esim. 9-20 V tai jotain vastaavaa.
Unohda kaikki tällaiset!!!!
Jos mitä tahansa ’nykyelektroniikkaan liittyvää’ harrastat on virtalähteesi pystyttävä säätämään
rajoissa 3V-24V esimerkiksi! Tällaista aluetta eivät ’kymmenet näkemäni powerit suinkaan edes tarjoa!
No miksi sitte näin suuri säätöalue ja alhaalta lähtevä jännite on muka tarpeen?
’Kaikki’ nykyelektroniikka nojaa IC-/muisti- USB- jne. piireihin käyttöjännitealueella 3-5Volttia.

Vain murto-osa löytämistäni (ja kuitenkin samanhintaisista!) virtalähteistä pystyi kuitenkaan
aloittamaan säätöalueen tarvittavasta 3 V alapäästä! 3-5 Volttia on kaikkien nykyisten ’älyprojektien’,
Arduinot, Piit jne. käyttöjännite kaikille moduleilleen ja oheislaitteilleen!

Toki on siis suotavaa, että myös ’mahdollisesti’ ostamasi virtalähde on yhteensopiva todella laajasti
kaikkiin elektroniikka projekteihisi, jos sellaisia teet tai edes ajattelet tekeväsi.

www.orkesteri.fi/ekipwr.jpg
www.orkesteri.fi/ekimittarit.jpg


Terkkuja

Eki
koskimo
 
Viestit: 216
Liittynyt: 04.04.2020 02:20

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja Nelikulma » 27.01.2021 03:50

Mittarittoman pitää improvisoida.
Aikanani kun työskentelin vähän tukevampien 48 voltin vehkeitten ja akkujen kanssa, eikä joskus ollut mukana mittaria tollasen sadan ampeerin mittaamiseen, käytin shunttia.

Kiersin pari pientä ruuvia virtajohdon muovieristeen läpi sopivalle etäisyydelle toisistaan, ja siinä oli shuntti. Ei mikään tarkkuuslaite, mutta kertyneistä millivolteista oli laskettavissa virran suuruus silloisen tarpeen vaatimalla tarkkuudella.

Samalla idealla voisi mittailla autonkin startin virtoja.
Nelikulma
 
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2011 05:36

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja koskimo » 27.01.2021 19:52

Kiitos kommentistasi Nelikulma - Asiaa!

Toki shunttivastuksen käyttö / 'sellaisen tekeminen suurvirtakaapeleita
reittämällä' 'toimii ja toimii?
Okei - jos ja kun halutaan mitata -'todella suuria satojen ämpäreiden virtoja',
niin saadaan kyllä 'lukemia, mutta ne ollevat 'reikä kaapeliin' tekniikalla vain
suuntaa antavia - tietysti 'parempaa kuin ei mitään'!
Monien virta-/yleismittareidenkin mukana saa/voi erikseen tilata shunttivastuksia,
mutta ainakaan esim. 'tupakka-askin kokoiselta 'yleismittarilta voi tuskin odottaa
enemmän kuin parin kymmenen ampeerin mittauskykyä.
******
Edellisessä viestissäni 'esittelin pintapuolisesti' uusinpia 'Yleismittareitani.
Kun tällä 'leikisti omalla narullani teille juttelen, niin kerronpa pari yksityiskohtaa
esim. mainitsemastani 'pihtimittarista' - nyt kun sitä testailen, niin 'olen haavi auki',
miten voi tällainen parin kympin laite luvata tässä nyt kertomiani arvoja?????

Kaikkiin lupauksiin tulee aina toki suntautua varauksin! Mutta 'jos esim. mainitsemallani
uudella pihtimittarilla kuitenkin pystytään mittaamaan myös sellaisia suureita, jotka
ovat 'esim. Bilteman 10 € yleismittarin täysin ulottumattomissa, ja jopa ilman
sähköistä suoraa liityntää ja jopa mittausten kaukosiirrolla - niin onhan se
tiodellista edistystä ainakin elektroniikan harrastajalle.

(p.s. Eilen tekemäni 'pihtimittarin testi' Hyundain startin virrasta antoi tulokseksi:
* kylmästartti (on tosin nollakeli) 367,2 Ampeeria! (Mukana lukemassa toki auton
muiden sähkölaitteiden kulutus käynnistyksen aikana).

'Kehun!' mittalaitevalikoimaani, mutta 'mikään kymmenistä mittareistani ei olisi
voinut tehdä edellä mainittua mittausta, siis jopa ilman mittajohtoja!)
**********

Tulee taas Ekiltä liian pitkää tarinaa, mutta kun tuo uusin 'pihtivempele' tuntuu
lähes ainutlaatuiselta, niin listaan laitteen HP-570C(APP) 'lupaukset'!
_____________________

p.s. Anteeksi että paasaan taas ’vempeleistäni’, mutta ovat nuo monet nykyajan
elektroniikkatuotteet paitsi hinnaltaan - esim. Edellä mainitsemani todellakin
käyttökelpoinen säädettävä/näytöllä virtalähde = 10 EUROA kotiinkannettuna!
Ei siis takuulla alkaa itse väsäämään mitään vastaavaa, jos tarvetta löytyy!
(Skoopilla katsottuna on sen antama jännite ’melkoisenkin kaunista ja tasaista’).
*
Kun olen itse rakentanut lukemattomia mittalaitteita, niin on takuuvarmaa, että
itsetehtyjen ’mittareiden’ tarkkuus ja luotettavuus on aina ’sinnepäin tyyliä’!
***********

On pakko listata mitä edellä kertomani parin kympin ’pihtimittari’ lupaa mittauksiensa
tarkkuudeksi.

* DC/AC jännite 0-1000 V – resoluutio 0.1 mV!
* DC/AC virta 0-1000 A resoluutio 0.1 A !
* Vastusmittaus 0 -40 MO resoluutio 0.1 Ohmia !
* Kapasitanssi 0-100 uF resoluutio 10 pF !
* Taajuusmittaukset 0-6 Mhz – resoluutio 0.001 Hz!
* Lämpömittaukset -20 - + 1000 astetta – resoluutio 1 aste!
Jne…
Ja kaikki mittaukset luettavissa ja tallennettavissa myös langattomasti
n. 15 metrin päästä tarvittaessa!

On toki muistettava, että yllämainitut ’uskomattomat’ resoluutiot ovat
tietysti ’suuntaa antavia’!
Kaikkiin tarkempiin mittauksiin täytyy myös huomioida esim.
kosketuspintojen ja mittapuikkojen ’puhtaus’ jne.

Mutta ’summa summarum’ – pitkälle ovat ’joka pojan’ mittalaitteet
edenneet niin hinnoissa kuin tarkkuuksissa sekä helppokäyttöisyydessä.

Terveisin

Eki
koskimo
 
Viestit: 216
Liittynyt: 04.04.2020 02:20

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja Nelikulma » 28.01.2021 00:20

Monipuolinen mittari, ei siinä mitään. Nykyelektroniikalla pystytään ihmeisiin vanhaan verrattuna.

Tuossa ilmoitettiin kuitenkin resoluutioita. Sehän kertoo, miten "syvälle" mittaavaa muunnin matematiikkaansa jatkaa, mutta mittatarkkuudesta se ei sinällään kerro oikeastaan mitään.

Historiaa: Muinoin mitattiin analogisilla viisarimittareilla. Vaikka mittarin luokka olisi ollut laadukas, ja vaikka parallaksi olisi eliminoitu taustapeilillä, montaa merkitsevää numeroa niistä ei luettu. Sillä pärjättiin, ja kun laskutikku oli samaa tarkkuusluokkaa, laskut ja tarkkuudet pysyivät ”tässä maailmassa”.

Nyt on mahdollista saada paljon ”tarkempia” arvoja. Mittalaitteet voivat mitata hyvinkin syvälle, ja kun lukemat syötetään laskimeen, äkkiä ollaankin kymmenennen desimaalin tarkkuudessa. Useimmiten ehkä kuitenkin vain näennäisesti? :-)
Nelikulma
 
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2011 05:36

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja koskimo » 28.01.2021 05:38

Olet aivan oikeassa Nelikulma.

Kyllä analogimittareille vieläkin paikka ja tarve löytyy.

Itsekin muistan kun minullakin oli parikin esim Jemco analogimittaria,
niin vaikka ensimmäiset digimittarit tulivatkin, niin ei niiden näyttöä
voinut aina seurata yhtä helposti kuin analogisten viisarivehkeiden.
Digimittarin näyttö on luettava ja 'tulkittava', analogista voi seurata
'vain silmäilemällä.

Kiitos vastauksistasi

Terveisin

Eki¨
koskimo
 
Viestit: 216
Liittynyt: 04.04.2020 02:20

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja koskimo » 29.01.2021 17:07

Moikka vielä Nelikulma.

Kyllä kaikkien nykyisten mittareiden mukana tulee yleensä 'tarkkuuslupauksetkin!

Listasin vain resoluutioita, sillä ei minulla esim.ole sellaista vastusmittaria,
jonka 'resoluutiollekaan' luvataan - esim. 0.1 Ohmia koko mittausalueella! tai
Taajuusmittaukset 0-6 Mhz – resoluutio 0.001 Hz! Totta vai tarua?

Joka tapauksessa, aivn kuten totesit - 'myös harrastelijalle on mittalaitteissa
'tapahtunut hieman kehitystä' (minä lisäisin 'melkein 0-hintaan'!)
(Kai mainitsin, että 'nyt ihailemani' pihti yleismittarin hinta kotiin kannettuna on 20 €.

(Esim. Bilteman/Motonetin 'autotesteri = 16 € ja mittaa Vain Parilla Led-valoilla ilmaisten
vain akun jännitteen!)

Eki
koskimo
 
Viestit: 216
Liittynyt: 04.04.2020 02:20

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron