Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

Valvoja: Yllapito

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja tesla » 30.06.2021 05:54

Kopioi aina ekaksi painamalla Control + C ja maalaa sitä ennen koko teksti. Näin et menetä!
tesla
 
Viestit: 645
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 30.06.2021 15:32

Kiitos neuvosta Tesla. Kyllähän minä tuon toki tiedän, mutta
on kummallista, että viestejä katoaa!

*************

Asiasta viidenteen.
En malta olla kertomatta 'uutta asiaa' noista ladattavista
akuista - koskee nyt nimenomaan esim. taskulampuissa ym. paljon
käytettyä tyyppiä 18650 3.7 V.

* Minulla on po. akkuja kymmeniä ja ainakin 5 ei valmistajalta.
* Kapasiteetit luokkaa 2000/4000/8800 mAh kapasiteetiltaan.
* Jos oikein muistan, niin kerroinkin jo aikaisemmin jotain
'taskulampputesteistäni' juuri noilla akuilla ja niiden kestoa
heavy käytössä testaten

KAIKKI HYVIN KUNNES NÄIN UUTISEN *** HUOM! HUOM! ***
2021 sukupolvi 18650 akuista on saapunut myyntiin!

No, eikös se Eki tietysti halunnut tutustua 'noihin 2021 malleihin'.

KAIKKI HYVIN KUNNES KATSOTTE TARKEMMIN '2021 akkujen LUVATTUA
KAPASITEETTIA!!!!!!!!! Se on 'samaan hintaan' nykyään 79.000 mAh !!!!!!!

Eilen tuli 10 kpl sarja . Ovat nyt latauksessa JA SITTEN SE ALKAA!
Meinaan siis pistää nuo uutukaiset koville ja testata pitääkö lupaukset.

Siis yleisiin 2000 mAh akkuihin verrattuna 35 kertainen kapasiteetti!?!?!?

Pian kerron lisää (jos kiinnostaa?).

Kuvassa taaustalla pieni otos erilaisista akuistani ja etualalla nuo
'Punaiset Paholaiset'! 79.000 mAh?

Foorumilta kysyn neuvoa sopivista keinokuormista näihin akku testeihini?
Ei ole mitään järkeä polttaa Super Teho fikkareitani tuntikausia!
TÄHÄN KORJAUS! Toki haluan hyviä keinokuormaideoita, mutta tilasin siis
juuri tähän tarpeeseen 'ammattitesterin' - eikä maksanut 'lähes mitään'!


Terveisin

Eki

Kuva
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 03.07.2021 01:54, muokattu yhteensä 1 kerran
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 01.07.2021 17:35

Eipäs enää hätää akkutesteihini.

Tilasin 'ammattimaisen testerin'?!
https://www.banggood.com/XH-M240-Batter ... P0DJJTb8hL

Kun tulee, niin annan 'rankkoja testituloksia'!

Eki'
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 03.07.2021 01:49

Positiivista huomiot annan noille 2021 Li-ion akkujen versioille jo ennen mitään
testejäni = positiivista on näin alkuun, että minulla kun on kaksi po. akkutyypin
laturia, niin 'punaisten Paholaisten' lataaminen kestää todella huomattavasti kauemmin
kuin noiden pienempikapsiteettisten! Hyvä merkki tavallaaan!
Kun noiden latureiden latausvirta on toki rajoitettu tiettyyn arvoon, niin en halua
ainakaan vielä, ohittaa 'normaalia' latausvirtaa suuremmaksi.
Katsotaan ensin, miten ne 'Punaiset 79.000 mAh Paholaiset' käyttäytyvät, sitten kun
ovat saaneet sisuksiinsa 'tarpeeksi tavaraa'!

Mielenkiintoista sanon uudestaan! 79.000 mAh pistää miettimään, mitä radikaalia
parannusta siellä akun sisällä onkaan??? Siis monikymmenkertainen varaus samaan
fyysiseen standardi 'kotelokokoon'!

Jonkinlainen todella varteenotettava akkujen kapasiteettilisäys ollee mahdollista,
sillä esim. TM'kin kertoo, että muutamilla 2021 s-autoilla on jo lupaus noin
700 km ajoon/lataus! Eiväthän nuo Toytat/Folkkarit ja muut ole tähän saakka
luvanneet kuin 200-300 kilometria per latauskerta.

Toinen tavallaan 'uutinen' samasta asiasta ollee, että 'uusilla akuilla? mitä lie ovat?
tavallinen kaupunkibussi pystytään lataamaan jokaisella pysäkillä induktiivisesti
noin 50 sekunnissa noin 30 km lisäajoon?!

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja Nelikulma » 04.07.2021 03:39

Toivottavasti pääset pian testaamaan kapasiteetteja. Valmistajan lupaukset ovat kovat, mutta toivotaan nyt, ettei selitys ole yksi vahingossa tullut ylimääräinen nolla mAh-lukemaan. :)

erkos kirjoitti:Kun noiden latureiden latausvirta on toki rajoitettu tiettyyn arvoon, niin en halua
ainakaan vielä, ohittaa 'normaalia' latausvirtaa suuremmaksi.
Eki


Lataus siis vie enemmän aikaa, mikä tietysti ymmärrettävääkin.
Ole kuitenkin varovainen, jos yrität virtaa lisätä. Akut sellaiseen paikkaan, missä saavat vapaasti kärytä ja roiskia, jos sattuvat lämpöryntäämään ja syttymään.
Nelikulma
 
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2011 05:36

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 04.07.2021 19:00

Kiitos Nelikulma varoituksista.
Olen itsekin varautunut seuraamaan noiden 'Punaistn Paholaisten' latausta!
En esim. jätä niitä latautumaam 'yön yli' ilman valvontaa.
Ja ihan huomiona, näiden akkujen lataaminen kestää Todella Paljon pitempään
kuin noiden muiden verrokkieni.

Eräs yksityiskohta on toki ? 'milloin tämän tyyppinen akku on Täysin ladattu'?
Näkyykö se jo suoraan jännitteestä, kuormittamattoma´kuormitttuna
(millä kuormalla?) jne.
Nuo pari käytössäni olevaa po. tyypin akkulaturiani ovat aivan 'halpaa peruskamaa'!

En ole uhrannut aikaa rakentaa itse mitään 'latureita' tämän tyyppisille akuille.

On minulla toki ammattimainen ja äkykäs CETEC laturi auton akuille! ? Mitäpäs, jos tarpeeksi
noita 3.7 V nimellisjännite akkuja sarjassa 'lähelle 12 V' rajaa, niin noteeraisiko tuollainen
7A eCteck akkulaturi ('älykäs kun on olevinaan') myö LI-ion akut lataukseen kelvollisiksi ja valvottaviksi?

(Olen tämän jo aikaisemminkin kertonut! CETEC akkulatureista, mutta toistan sen, sillä
kokemukseni po. valmistajasta ovat 'uskomattomia'!
Kyseessä on CETECK'n 'yläpään malliston' 7 A versio. Hankinta-aikaan yli 5 V sitten oli
elukka 'suositushinnaltaan' n. 200 €. Kyllä Ekillä powereita riittää!!!!, mutta kun tarvitsin
kesäpaikalle s-perämoottorin lataukseen 'valmiin ratkaisun', ilman mitään Ekin viritelmiä,
niin Hong Kong sattui tarjoamaan po. laitetta, muistaakseni hintaan, 120 €. Se siitä.
Laite oli melkein 5 vuotta joka kesä ulkona sateessakin jatkuvasti (3-5 kk) kesäisin
käytössä. Ja hyvin pelasi moitteitta, niin veneen kuin autojenkin akkujen kanssa.

Sitten eräänä päivänä taas kalaan lähtiessäni näin. että laturin virhevalot sykkivät, eikä
veneakku ollut latautunut täyteen.
Ei kun Eki tietysti (laitteen avaus-sinetit huomioiden toki!) avaamaan po. vehkeen.
Pikainen tarkistus näytti, että hakkurin yksi tehofetti oli oikosulussa.
Ei kun koppa takaisin kiinni ja tekemään Hong Kong'lle kysely laitteen takuusta.

Vastaus: CETECK laitteille on 5 v ehdoton takuu, kerro ongelmasi?
Vastasin: ostettu noin 5 v sitten ja lakkasi nyt toimimasta, virheilmoitusvalot vilkkuen.

Ilman mitään sen kummempia kysely tms. Hong Kong lähetti viestin:
'Hei Erkki, uusi latusisi on heti noudettavissa veloituksetta mistä tahansa myymälästämme!'

Voihan perkule! Siis vain pari päivää ennen 5 V takuun raukeamista, sain ilman mitään selittelyjä
täysin veloituksetta uuden tuotteen vain noutamalla!
******
No teemaani palatakseni!

Sopiiko siis tuo 'älykäs autonakkujen latauslaite Li-Ion lataukseen on avoimena.

'Vuoden 2021 Uutuusakkujen spekseistä ei minulla ole tuon taivaallista erikoistietoa?
Kyllä Ekillä powereita, teho etuvastuksia ja mittalaitteita riittää, eli voin esim. täysin
vapaasti säätää latausvirtaa, minulla on ajastimia, joilla voin helposti 'tykittää' akkuja
kovalla virralla ja antaa sitteen niiden 'rauhoittua' ennen uutta lataus-sykliä jne,.
Jos nuo 'Punaiset Paholaiset' edes jotenkin lunastavat '79.000 mAh' kapasiteetin, niin
katsotaan ensin normaali latausmenetelmillä 'mitä sinne sisään kertyykään' ja sitten
voi latausaikoja viritellä, jos tarpeen!

Palaillaan '2021 akkuasioihin'!

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja jussik5 » 04.07.2021 23:15

Kun kirjuutat kuukkeliin: charging 3.7 v lithium ion
Huomaat että kennon maksimijännite on 4.2 V jolloin se on täyteen ladattu.
Yli sen tulee savut pihalle.
Yksinkertainen ledeillä toimiva osoitinpiiri on helppo rakentaa, siitä
löytyy mm. Youtubista selvät ohjeet.
Olethan varovainen tuollaisten virtakapasiteettien kanssa!
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 04.07.2021 23:23

Vitsikästä/ei!

Nyt tuli kuriiripostina tilaamani 600 A/3 m kaapelit Siviilin mínulle lahjoittamaan
hitsauskoneeseen ( vaatii huoltoa).

Kun tilaat ja odotat toimitusta, niin oletus, esim. postipalveluissa on 'aikoja'.
Jos tilauksesi tulee sen sijaan ns. 'kuriiripalveluna', niin toki oletat:
'hommahan hoituu kotiin saakka, alle aikayksikön! Näin varmaan luuket ja ajattelet"

Tässä omassa tapauksessani asiat menivät 'todella peffalleen'!
Siis tavara tuli Nordpostille 8.6.2021 ja lupasivat 'saman päivän toimituksen.
Annoin kaikki osoitetiedot/yhteystiedot/ovikoodinkin ja eikun odottelemaan.
***** Uskomatonta"! Monien puh.soittojen jne, jälkeen sain kaapelit yli 3 viikkoa
myöhemmin!

Meni siis yli 3 viikkoa KURIIRILTA saada tavara toimitettua!?
Vasta kun lähetin härskin sanoman itse PostNord toimitusjohtajalle, alkoi
viimeinkin tapahtua ja tavara toimitettiin viimein!

*********** Pikku juttu minulle, ei noilla kaapeleilla suinkaan ollut kiirettä, se
vaan jäi vaivaamaan, kun 'puhutaan kuriiripalveluista vs. Postin palvelut!

Okei Ekillä on nyt siis 3 m / 600 A kaapelit valmiina, kunhan saan tuon Siviilin
minulle lahjoittaman hitsauslaitteen korjattua kuntoon. (Skema on, mutta kun
vika on 'siitä sairaasta päästä' ! = 'toimii melkein, niin sen sairaan komponentin haku
voi olla 'kivuliasta'

Eikun lisää projekteja kehiin sanon!

Terveisin

Eki


Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 04.07.2021 23:31

Kiitos Jussik varoituksestasi!

On täysin totta, että 'jos kapasiteettia todellakin löytyy näistä
'uuden 2021 tyypin akuista lupausten mukaisesti, niin kyllä varovaisuus ollee tarpeen!

Jos kytken nuo 10 'Punaista Paholaista' - olkoon sitten sarjaan tai rinnan,
niin jos 'voimavarat ovat lupausten mukaiset', niin kyllä esim. oikosulkutapauksessa
'tapahtuu' ! Olkoon kysymys akun tai kuorman puolelta!

Kiitos varoituksesta.

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 08.07.2021 18:53

Kunnon litium akku kennon laturissa on jokaista erillistä kennoa kohden lämpötilan tarkkailu, lämpötila ei milloinkaan saa nousta yli 70 asteen C. laturin on keskeytettävä lataus jos lämpötila nousee luvattoman korkeaksi, ja tosiaan tuo Jussin mainitsema toosi pieni marginaali, sille milloin akku on täynnä.


Onkohan noissa erkoksen tilaamissa kaapeleissa oikeasti riittävän paljon pintaneliöitä 600 ampeerin käyttöön??

oonpa minäkin nähny käytännössä mitä ne oikeasti on, ne motonetinkin hyllystä ostetut starttikaapelit, paksut muovit, pierun ohuen kuparilanka nipun ympärillä.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron