siviili2003 kirjoitti:Huomaan että ei taija olla rassoojalla muija vastuksina sen enempää kuin mehtä manillakaan, ei antas minun naisväki lakatulla pöyällä tinakolovin kanssa vehdata, saattaa pöyän lakkkaus kärsiä.
Muuten aivan hyvä video ja kytkennätkin, pien sivuhuomautus kun tuossa pikku relleessä näkyy olovan peräti kahet vaihtokäret, niin miksipä et kytkis niitä molempia rinnatusten niin virtakestokin pompsahtais 2x 16 ampeeriin, vai luuletko ettei kahet käret täpäjä sammoo tahtii?
Jälkimmäisessä rasoojan portaiden kytkentäohjeessa näkyy puola olevan piirroksessa erillisellä yhteisnavalla mutta käytännössä naparuuvin alla onkin molempiin käämiin yhteispää, mites kytkentäsi käytännössä näin toimii?
Olen käyttänyt samantapaista kytkentää Kirlian- laitteeni jännitelähteenä, huomasin yhen seikan että parraat kuvat ja kissanhännät tulee kun puolaa ajetaankin sen ominaisresonanssi taajuudella, mikä sattui käyttämässäni puolassa yllättävän korkeelle, 3300 hertsiin, ei pitäs rautasydämmen niin korkealla väpistä, ferriittirungosta uskoisin paremmin.
Rautaresonanssi, siinäpä mielenkiintoinen tutkimuksen aihe, jospa tekiskin Teslakäämin Konstantaani (nikkeliä) langalla, mitähän siitäkin syntyis kun rauta(nikkeli) menis sopivalla taajuudella resonanssiin, lyhentyiskö pulssi niin että jännite pompsahtais pilviin? En tiiä.
Muistan lukeneeni joskus jostain radioamatööristä joka oli kokeillut jotain tämäntapaista tosiaan Nikkeli resonaattorilla, ja sillä oli sattunut juurikin näin.
On se sihteerikkii taustalla ja tottunu siihe että kaikenlaista patenttia värkkäillään.
Kyllä se onnistus silleenkii tuo relehomma että kytkis vaihtokäret rinnakkain nii sais enempi kestoo.. ainut mikä siinä voipi ilmetä on se , että käret ei mekaanisesti mene just sammaa tahtia ja se sotkis resonanssia. Mutta tuo nyt on niin karkee muutenkii jotta ei varmaa paljo oo merkitystä.
Puolahommassan tuo mosfetti on maapuolella kytkimenä nii eihän se tarvii auton puolaa kummempi olla kun puolalle tullee plussat ja miinukset mennee fetillepäin nii sehä on siinä.
Resonanssitaajuuvellahan kaikki pellaa herkimmin/ tehokkaammin/ vähimmällä energialla.
Pitäs joskus tutkia mikä nuitten puolien resonanssitaajuus ois... siihen kun sitten virittää tuon ohjaimen nii pitäs syntyä pitkät kipinät.
Jos ajetaan sitten resonanssin vieressä tai pitkällä siitä, nii joutuu väkisin syöttämää virtaa että jottain tapahtus ja eikä sitte oo nii tehokasta sekkään.
Ajatuksena on nyt tuolla systeemillä syöttää rakenteilla olevaa isompaa teslakäämiä, nii katotaa minkälaisen äjjäyksen se antaa
Ainakii ensiöjännite ois jo valmiiks korkee kipinävälin kautta teslakäämille ajettuna