Tosi mielenkiintoinen juttu, mutta kävipä taas kuten ennenkin...
Yildiz siis kävi esittelemässä laitettaan Delftin yliopistossa 2009 (
http://www.youtube.com/watch?v=mHW6b1aFPfU) ja yritti kai saada yliopistoa myös testaamaan "virallisesti" laitettaan, jotta saisi paremmin hankittua rahaa kansainvälistä patenttihakemusta varten. Kun mitään ei sitten tapahtunut, niin Yildiz & Co. päätti järjestää kolmen päivän käyttödemon Turkissa tammikuun 2013 lopulla, mutta yliopistoväki sai hänet suostuteltua siihen, että jossakin yliopistossa järjestettäisiin 30 päivän testi ehkäpä jo tammikuun puolesta välistä alkaen. Yliopiston nimen kerrottiin alkavan M-kirjaimella ja suostuneen testaamaan laitetta "mustana laatikkona" eli heillä ei ollut oikeutta purkaa laitetta. Sitten, kun h-hetki koitti, niin yliopiston kerrottiin muuttaneen vaatimuksiaan ja edellyttävän sitä, että he saavat purkaa laitteen. Tähän Yildiz ei suostunut, koska laitteella ei ollut kansainvälistä patenttia. Turkkilainen patentti kyllä on.
Nyt Yildiz aikoo esitellä laitettaan toiminnassa koko Genovan keksintönäyttelyn ajan (
http://www.inventions-geneva.ch/cgi-bin ... osants.php), jonne hänet on kutsuttu osallistumaan. Koska näyttelyhalli suljetaan aina yöksi, niin Yildiz aikoo asentaa moottorinsa perävaunuun, jonka hän vie yöksi aina hallin ulkopuolelle. Moottori käy siis kaiken aikaa ja webkamera seuraa tilannetta koko ajan. Moottori olisi halkaisjaltaan 14 cm, pituus 21 cm ja se pyörittäisi halkaisijaltaan 25 cm -mittaista puhallinsiipeä. Tuo Genovan näyttely järjestetään 10.-14.4.2013, joten kovin pitkää aikaa ei enää tarvitse odotella nähdäkseen, että miten tällä kertaa käy. (
http://pesn.com/2013/03/11/9602287_Yild ... alidation/)
Olisihan se kuitenkin aika paljon vakuuttavampaa, jos laitteen testaisi yliopisto ja laite pyörittäisi generaattoria, jonka tuottama teho mitattaisiin. Varmaan Yildiz suostuisi yliopistotestiin, jossa laite myös purettaisiin, jos patenttiasiat olisivat kunnossa. Mutta ongelmanahan on siis se, että Yildiz haluaisi teettää testin juuri siksi, että saisi paremmin kerättyä rahoitusta patenttia varten. Perinteinen luuppi siis...
Rakenteeltaan tuo Yildizin moottori näyttää siltä, että ei välttämättä ole kovin helppo valmistaa sarjatuotannossa. Yildiz lienee rakentanut kymmeniä moottoreita 33 vuoden aikana ja tietenkin asetellut magneetit paikoilleen käsin. Mutta olisihan se aika hieno juttu, jos Yildizin laitteen avulla saataisiin lisää uskottavuutta pelkillä kestomagneeteilla toimivien moottoreiden olemassa olon mahdollisuudelle. Onhan niitä toki patentoitukin jo useampiakin.
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
-- Arthur Schopenhauer