Uudet videot

Valvoja: Yllapito

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja jussik5 » 27.11.2019 00:18

Rassoojaa tältä päivältä.

"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 01.12.2019 11:45

Miksipä et Rassooja käytä tuon TIP31C tilalla Fettiä, vai onko kytkennässä etua ettei kivi mäne ihan oikoseen, Tippi transistorissa kun onpi sitä sisäistä vastusta vähäsen?

pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/kec/TIP31C.pdf

Edittiä klo 21.00

No pitihän sitten minunkin testata Rassoojan esimerkin mukaan pientä Tesla-kelaa

Mitat vähän eri, ja kun minun varastossa ei nyt sattunu olemaan TIP31C:tä mutta oli esim 2SD1113, jonka pitäs käydä samaan tarkotukseen, kävi ilmi ettei toimi.

No sittenpä löyty kummiskin TIP32B joka on PNP vastaava kuin TIP31C on NPN trankku, hommahan tietysti toimii kun kytkiskaaviossa kääntää PNP-trankulla koestettaessa toisin päin eli emitterille plussaa ja kantavastuksen päähän miinusta.

0.7 ampeeria näky menevän virtoo ja 25 voltin jännitteellä, jäähytyslevy kyllä lämpiää aika hurjasti, hetken tuossa käytin ja ihan samanlaiset kipinäsumut lähti kuin rassoojan testissäkin.

Nytpä vielä kiinnostaisi josko sais taajuuven selville, Dippi-mittaria kokeilin, anto tuloksen että 1.6 Megahertsiä on se värähtelytaajuus, sitten lisäksi kuuluu erikoista vou-vou-vou ääntä, semmoista 7 vouta sekunnissa, ja sitten vielä kokeilen taajuus kuvaa antennin kautta oskiloskoopilla, jos saan näytölle niin otan dikikuvan.

Fettiäkin tuossa kokeilin IRF620, ei oikein sovellu samalla kytkennällä, siis vapaasti värähtelevänä.

Skoopin kuvan sain, kaunis säännöllinen siniaalto, ja taajuus siinäkin 1666666 Hz, tästäpä tulikin mieleeni että taajuus 167? jotkut oli jotenkin vähän mystillisiä, jostain luin joskus.

Sormen päähän otin kipinää, ja kele polttihan se niinkuin Rassooja sanoi.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 02.12.2019 22:01

Kyllä tuo nyt yhtä Plasmasytkäriä vastaa, samalla tavalla valokaari on aivan äänetön, ja tuntuu aivan samalta kuin tosiaan plasmasytkärin valokaari, paitsi että tässä valokaari venyy ihan kohtuudella kolme senttimetriseksi kunhan ensin syttyy.

Tuo loisteputkea sytyttävä kenttäkin on yli puoleen metriin ja oskiloskooppikin oli metrin päässä, vielä mittapään liittimestä keskinapaan laitoin vaan 15 sentin pituisen kuparilangan törröttämään ylöspäin aivankuin antennin, hyvin siihen otti signaalia, tarkkaa lukemaa kun sanon että 1.666666 Hz, toisin sanoen pyöristettynä 1.67 Megahertsiä.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja erkos » 04.12.2019 05:31

AIVAN UPEETA RASSOOJA/Jussik! Tekemäsi on juuri sitä mitä itse toivon foorumiltamme.

Kerro ja näytä mitä ITSE teet!

Parhain terveisin

eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja jussik5 » 05.12.2019 20:32

Huomatkaapas, että minulla ei ole mitään yhteistä Rassoojan kanssa.
Seuraan vaan Rassoojan kanavaa, ja kun hän ei itse enää niitä täällä julkaise niin
ajattelin että nämä teitä kiinnostaisivat.
Tämä ketjuhan oli alunperin Rassoojan tänne julkaisema ketju hänen omille videoilleen.
Seuratkaapas itte, siellä on kaikkea hauskaa hernesopan keittämisestä suihkumoottorin räjäyttämiseen :)
https://www.youtube.com/channel/UCFj0zvib1LFAcpu3B5bh9Hg/videos
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja rassooja » 17.01.2020 12:44

Jaahas :D Täällä ollaankii rakentelemassa Teslakeloja.
Hyvin ootte varmaa saanu toimimaan viesteistä päätellen
rassooja
 
Viestit: 44
Liittynyt: 31.03.2018 18:50

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 17.01.2020 17:53

Niin no siis on minulla ennestäänkin näitä Teslakeloja ollu jo parikymmentä vuotta puolenkymmentä erilaista, mutta tuommoista rassoojan esittelemää yksinkertaista taajuusvärähtelijää on ollu hakusessa, minulla on ollut vaan aiemmin valokaaren katkojia (mekaanisia) joilla olen Teslakelojani testaillut.

Sattuisko Rassooja tietämään isompitehoista puolijohdetta kuin tuo TIP31 tähän kytkentään, koska minun suurimmat Teslakelat on puolimetrisiä halkaisijaltaan, ei tuo pieni tehokivi jaksa kuumenematta niitä ajaa.

Kokeilin kyllä lukemattomia muitakin isoja tehokiviä samaan esittelemääsi kytkentään, mutta mikään niistä ei ole toiminut.

Tilasin tässä ennen vuoden vaihdetta kiinasta 50 kpl satsin TIP31, ensimäisen testasin niin ei toiminu ollenkaan (ilmeisesti sitä hylkyputken tavaraa).

On minulla ollut myös PL508 ratioputkella tehty taajuusvärähtelijä Teslakelalle, mutta sitä on hiukan vaikeampi käyttää kun Anodijännite on jo toistasataa volttia.

Ratioputki on kyllä ilmiömäisen hyvä koska sillä on tapana palautua nopeasti jos tulee semmoinen Bemf tilanne, niinkuin näissä induktiivisissa värähtelijöissä tuppaa resonanssitaajuuksilla välillä käymään, puolijohe saattaa tuhoutua totaalisesti.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja rassooja » 17.01.2020 18:59

Tesla-generator-kit-05.jpg
Tesla-generator-kit-05.jpg (32.29 KiB) Katsottu 7426 kertaa
siviili2003 kirjoitti:Niin no siis on minulla ennestäänkin näitä Teslakeloja ollu jo parikymmentä vuotta puolenkymmentä erilaista, mutta tuommoista rassoojan esittelemää yksinkertaista taajuusvärähtelijää on ollu hakusessa, minulla on ollut vaan aiemmin valokaaren katkojia (mekaanisia) joilla olen Teslakelojani testaillut.

Sattuisko Rassooja tietämään isompitehoista puolijohdetta kuin tuo TIP31 tähän kytkentään, koska minun suurimmat Teslakelat on puolimetrisiä halkaisijaltaan, ei tuo pieni tehokivi jaksa kuumenematta niitä ajaa.

Kokeilin kyllä lukemattomia muitakin isoja tehokiviä samaan esittelemääsi kytkentään, mutta mikään niistä ei ole toiminut.

Tilasin tässä ennen vuoden vaihdetta kiinasta 50 kpl satsin TIP31, ensimäisen testasin niin ei toiminu ollenkaan (ilmeisesti sitä hylkyputken tavaraa).

On minulla ollut myös PL508 ratioputkella tehty taajuusvärähtelijä Teslakelalle, mutta sitä on hiukan vaikeampi käyttää kun Anodijännite on jo toistasataa volttia.

Ratioputki on kyllä ilmiömäisen hyvä koska sillä on tapana palautua nopeasti jos tulee semmoinen Bemf tilanne, niinkuin näissä induktiivisissa värähtelijöissä tuppaa resonanssitaajuuksilla välillä käymään, puolijohe saattaa tuhoutua totaalisesti.


Joo tuota tuota... kyllähän siihen varmasti löytyy tehokkaampiakkii kiviä välliin, mutta sitten jos ei lähe värähtelemään se systeemi, nii luulisin että vikkaa / syytä kannattaa ruveta hakemaan kannalle tulevasta vastuksesta ja säätää mahollisesti transistorille oikeenlaiset olosuhteet ( ehken myös kokeilla joku sarjavastus toisiokelalta tulevaan johtoon +trankun kannan välliin) että sen toimintapiste olis käyrästössäkii kateltuna mahollisman hyvä ja ehken rakentaa siihen vähän lissää jonkunlaista suojausta että transistori sais vaan tarvittavan ohjauksen eikä yhtään ylimäärästä kovillakin käyttöjännitteillä ja virroilla...

Itekkii on tässä värkkäilly isompaa tuossa mutta aattelin kuitenkii mennä seuraavaks johonkii tämmösiin mitä liitekuvista selvii.
Tuo tip31c on ihan perus transistori nii ei se ihmeitä kestä vaikka onhan siinä kuitenkii 100voltin jännitekesto ja virtaakii jonku verran saapi ajella läpi hyvin jäähytettynä, mutta se on tuo korkeejännite ja taajuus semmonen mikä sen satiaisen tappaa aika tehokkaasti myös.

Tutkimustyö jatkuu...
Putkillahan saapi kyllä tehtyä mutta se onkii sitte iha eri juttu...
PL508 putkee käytettii ennen linukoissakii ja varmaa vieläkii radiopuolella. tuttu putki on.
Viimeksi muokannut rassooja päivämäärä 17.01.2020 19:08, muokattu yhteensä 1 kerran
rassooja
 
Viestit: 44
Liittynyt: 31.03.2018 18:50

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja rassooja » 17.01.2020 19:00

ja toinen kuva edelliseen...
Liitteet
teslakela kytkentä.png
teslakela kytkentä.png (26.93 KiB) Katsottu 7426 kertaa
rassooja
 
Viestit: 44
Liittynyt: 31.03.2018 18:50

Re: Uudet videot

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 17.01.2020 21:00

Jameksella ja kennethillä oli parempi versio Teslan käämeillä toteutettavasta Pallosalama generaattorista, siitä lisää tässä linkissä, kuvakin kaapattu sieltä alla, tämmöisen väkersin tuossa tehä itellekkin muttei ole ainakaan vielä alkanu sykkimään pallosalamia.

https://teslauniverse.com/nikola-tesla/ ... ning-order


Kuva
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron