O: Perkins 4 tai 6 diesel (4.236 tai 6.454)

Työkalut, Laitteet, jne

O: Perkins 4 tai 6 diesel (4.236 tai 6.454)

ViestiKirjoittaja penttinen » 13.02.2010 00:08

Voisin ostaa varakoneeksi otsikon kaltaisen legendaarisen dieselkoneen. Tunnettu tämä kone on puimureista, MF.traktoreista, kevytkuorma-autoista, venemoottorista, jne..

Tuossa meidän Dodgessa on tuo 4 pyttyinen, ja mielin joko turboa tai 6 konetta tilalle. Myös jakajamallinen cav:n ruiskupumppu tulis tarpeeseen (4 pyttyinen)
Joku tumppu kun on ajellut vesi-diesel seoksella, niin pumppu on kulunut (ruostunut) sisältä, ja tyhjäkäyntiä ei tahdo olla ollenkaan.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: O: Perkins 4 tai 6 diesel (4.236 tai 6.454)

ViestiKirjoittaja jussik5 » 13.02.2010 14:17

Moro

Varmin paikka on puimurihajoittamo, on joutunu monta kertaa saman asian kanssa tekemisiin.

Pumppua kannattaa kysellä tuolta http://www.thomasautos.co.uk/ , niillä näkyi oleva
50 punnalla korjattuja pumppuja tarjouksessa, eikä tarvinnu palauttaa vanhaa.
Lisäks Malesiassa tehdään uustuotantona vanhoja CAVn pumppuja, hintaluokka on varmaan jotain 450-550 euroo,
kannattaa kysellä paikalliselta dieselkorjaajalta.

Jos vaihdat koneen niin suosittelen A4.248.a turbolla, vakiona 90 pollee, pienellä kiristyksellä toisellesadalle.
Sopii sen 236sen tilalle kuin nenä päähän.
Itsellä on tuo 4.248 Turbo tossa massikassa, ja yläpään vääntö mahtava, alapää vähän tukkonen.
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1288
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: O: Perkins 4 tai 6 diesel (4.236 tai 6.454)

ViestiKirjoittaja jussik5 » 13.02.2010 16:58

Niin hei senverran vielä, että jos nykyinen perkiisi kuitenkin lähtee käymään niin pumppu ei ole kauheen väljä.
Normaalistihan 236nen lähtee kun kone haistaa että bendixin ratas koskettaa starttikehää ;)
Jos se sahuuttaa niin silloin pumppu on jo todennäkösesti väljä.
Jos ei sahuuta niin pelkkä CAV säätöjen läpikäyminen auttaa tyhjäkäyntiin.
Sitähän ei säädetä siitä kannen päältä olevasta stoppariruuvista (vain hienosäätö siitä)
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1288
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: O: Perkins 4 tai 6 diesel (4.236 tai 6.454)

ViestiKirjoittaja penttinen » 14.02.2010 16:22

Joo. Pumppu ainakin menee vaihtoon. Ilmeisesti pääakseli ja muitakin pilkkeitä on sen verran ruosteessa, että takertelee reilusti. 2-t öljy tuo hieman helpotusta. Käyntiin lähtee, mutta suuttimissakin on sanomista. Ilman hehkua ei starttaa kesäkelistä kylmänä. Öljynpaineet kuumana tyhjäkäynnilla tippuu 0,5 kiloon. On kyllä vielä tehtaan rajoissa, vaikkakin mittarissa menee punaiselle.

Kaikenlisäksi kampiakselin stefa vuotaa koneen takapäästä. Kone siis pitää joka tapauksessa ottaa paikaltaan pois.

6-kone olis makee.

Mut 4:nen kin menee. Olis ollut mukavaa tehdä tuossa kone valmiiksi, ja sit vaan vaihtaa.
IKH:lta (isojoen konehalli, työkaluässä, tai miten sitä nyt kutsutaan) tarjoaa kyllä edulliseen hintaan osia. (löytyy massikan kirjasta .236 tyypeillä)
Sieltä löytyy jopa takuukorjattuja puolimoottoreita. Tais olla 2400 egee.

Niin, siis tuo pumppu takertelee niin, että jos nostat kaasun nopsaan pois, niin sammuu. Samaten käynti on epämääräistä, ja tyhjäkäynnilla savuttaa ihan reilusti..

Btw, kummallista oli se, että koneessa ei ollut öljynlauhdutinta ollenkaan. (siis se vesikiertoinen lämmönvaihdin suodattimen jalassa) Tilasin ja asensin paikalleen, öljynpaineet nuosi reilun puolikiloa lämpimänä!
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: O: Perkins 4 tai 6 diesel (4.236 tai 6.454)

ViestiKirjoittaja jussik5 » 14.02.2010 19:39

Ok.

Siis kone väljä kun mikä ja pumppu vetää viimosia ;)
Helpoimmalla pääset kun kirjuutat kuuklen riville puimurin purkuosat ja painat entteriä.

Ite on onnistuneesti massikan koneita IKHn osilla koonnu, ja kaikki ovat nipussa pysyneet.
Juurikin tuolla vartoo tohon 390iin uudet sisuskalut kun sais vaan aikaseks.
Noi makso vähä rapia kuussataa, siis männät, putket, laakerit ja tiivistesarjat.
Viimeks kokosin 4.203sen ja on toiminu tän pari vuotta hienosti, lähtee pakkasesakin
heti imusarjahehkutuksen jälkeen käymään.
Sitä ennen ei muutakuin puolella pullolla Pilottia ;)
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1288
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: O: Perkins 4 tai 6 diesel (4.236 tai 6.454)

ViestiKirjoittaja penttinen » 14.02.2010 20:39

:) tossa oli venekäytössä ollut rempattu 6 kone.. hinta 1000 €... oli just mennyt.. arvaappa harmittiko..

Mun käsityksen mukaan siis 6 -koneen ja 4 koneen laippa on sama. Siis istuu samaan laatikkoon sen kummempia kiemurtelematta.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13


Paluu Ostetaan/Myydään

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron