Sivu 2/3

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 26.04.2010 21:49
Kirjoittaja penttinen
Turbiini on mielenkiintoinen, eikä niin yksinkertainen ollenkaan, kuin aluksi näyttää. Onkos kukaan pohtinut toiminnan tarkemmin? Kaasuhan joutuu puristukseen ulkokehällä keskipakovoiman ansiosta, ja tällöin kuumenee. Ja ainoa vaihtoehto purkautumiselle on kulkea kaskipakovoiman vastaisesti kohti keskikohtaa, jolloin kaasu jäähtyy. Todennäköisesti optimi kierrosluku hyötysuhteeltaan tulisi olemaan aika suuri.

Onko muuten mitoitusohjetta pienemmälle turbiinille ? tai löytyskö josain turbiinien ilma (kaasu) määriä eri kokoluokissa? Pitäisi jossain vaiheessa rakentaa sellainen, jonka ilmamäärä olisi vain 200 kuutiota tunnissa. Todennäköisesti tällöin koko tulisi olemaan aika pieni, arviolta heittäisin jotain max 50 mm halkaisijaa ??

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 26.04.2010 22:06
Kirjoittaja jussik5
Kyllä sitä tuolla on selostettu kun luet viestin alkupäätä ;)

Rockwellin inssin mukaan 8 tuumasen turbiinin kierrosluku on noin 18 000, siis se missä alkaa tapahtumaan.
Siis kierrosluku missä aletaan lähestymään COP 1.tä
Lisäks Teslaturbiini on verraton vesipumppu, hiukka eri mitoituksilla.
Siitäkin löytää yotubevideoita pienellä haulla.

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 27.04.2010 09:10
Kirjoittaja Vipunen
CD-levyistä kasaa helposti ja nopiasti testilaitteen. Sillä on hyvä tehdä havaintoja. Sen verran kuitenkin on varottava kun turbiini kiertää rinkiä, levyt voi pärähtää silmille.

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 12.05.2010 22:57
Kirjoittaja siviili2003
12.toukokuu 2010

Sain tänään tietää että Espoolainen yritys valmistaa ja myy Tesla turbiini varavoimaloita, pieniä kannettavia.


http://www.springy.fi/index.php?option= ... &Itemid=60

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 30.04.2012 09:46
Kirjoittaja siviili2003
Tuolla aasian pojaat revittää Tesla turbiinista yli 12 tuhatta kierrosta/minuutissa

http://www.youtube.com/watch?v=T2NnvvH8yGI

katso erityisesti videon kohta 9:00

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 30.04.2012 20:02
Kirjoittaja jussik5
Pitäis kiertää liki 30 000 jotta siitä jotakin sais irti.
Teslaturbiinin hyötysuhde tulee vasta kierroksilla,
muistanette Rockwellin insinöörin luennon.

Ihan vaan verrokkina mäntäkone
Kawa ZX-6R kiertää rajoittimeen liki 20 000 rpm
Huipputeho 134 hv 14 000 rpm

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 30.04.2012 20:58
Kirjoittaja penttinen
Ja kiertäähän ne turboahtimetkin. Olisko suurin ongelma sopivan kestävän alennusvaihteen löytäminen/tekeminen. 20:1 jotta päästäs 1500 rpm:n paikkeille, jolla vois sähköä sit tuottaa.
Minkäslaiset laturit lentokoneiden suihkuturbiinikoneissa on?

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 01.05.2012 02:29
Kirjoittaja Vipunen
Ooppel Astran ja Vectran starttimoottori pyörii siinä 20 000 rinkiä minuutisssa jo on kooltaan pienikokoinen. Kierrosten laskeminen sopivaksi ja momentin muuntaminen tapahtuu planeettapyörästön avulla.

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 06.07.2014 21:08
Kirjoittaja siviili2003
Linkki erääseen vanhaan kirjaan jossa kerrotaan teslan uusista keksinnoistä 1912, siellä sivuilt 233 etteen päin:

http://www.unz.org/Pub/MauleHarry-1912

Re: Tesla turbiini

ViestiLähetetty: 27.11.2015 06:08
Kirjoittaja siviili2003
Miten tämä posse on voinu saada patentin Teslan turbiinipumpun kopiolle?

http://www.google.com/patents/EP0002592A1?cl=un


Kuva