Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

Valvoja: Yllapito

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 17.03.2021 19:06

Siviilille vielä säätömuuntaja asiasta.

Säätömuuntajia on pilvin pimein tyrkillä!!
https://www.google.com/search?sxsrf=ALe ... 36&bih=722

* Kun pysytään 'perustarpeissa', niin yksi toiminto niistä tuntuu yleensä
puuttuvan - se verkkoerotus osa?

* Eräskin harrastelija etsi edellämainittuun ratkaisua, mutta joutui
tekemään homman itse. Minulla on kyllä sekä verkkoerotusmuuntajia, että
säätömuuntajia, eli 'ongelmaa ei ole, tilanvientikään ei minulle ole
ongelma. Kysymys vain siksi, miksi? ei säätömuuntajissa ole verkkoerotusta?
Senhän voisi upottaa samaan koppaan!

* Yleisesti säätömuuntajat ovat tavallaan 'potikoita'! Siis liuku yleensä
vain lisää/vähentää muuntajan ensiön kierroksia.

* Entäs jos mennään sähköisiin 'säätömuuntajiin'? (Onko niitä?)
Eikös silloin 'tuhota tulevan sähkön (verkkosähkö) koko herkku ominaisuus,
(siis 'kaunis sinisähkö') jos ja kun sitä lähdetään sähköisesti pilkkomaan ja
säätämään? Eihän nuo esim. valo- ym. vastaavatsäätimet ole suinkaan säätömuuntajia!

* Itselläni on useitakin 'valo- ja 'raskaampiakin 'himmentimiä'.
Niistähän lähtee sitä 'pätkittyä' vaihtosähköä. Sopivat toki valojen
himmennykseen ja moottoriohjaukseen, mutta saatavan sähkön 'laatu'
on kaukana alkuperäisestä vaihtovirta lähteestä.
En ole edes kokeillut liittää 'valo- tai muuta säädintä' esim. erotusmuuntajaan!
Mitähän 'paskaa sieltä tullee' ?. Tuskin käyttökelpoista 'vapaahommiin'?!

* Tasasähköä antavat 'elukat ovat aivan toinen juttu ja todella niin käyttökelpoisia
ettei 'omia viritelmiä edes kannata miettiä enää tekevänsä!
Pari omaani ovat esim. näytöllä varustettuja povereita:
* säätöalue 3.5 - 34 V/ 4 -6 A. Ihan hienoja laitteita noin hintaan 8 € kotiinkannettuna!
Sopivat siis todella laajasti omaan käyttöön:
* kannettavan virtalähteeksi
* jo tuo 'tarpeeksi alhaalta lähtevä' säätöalue mahdollistaa Arduinojen/Pi/
muistipakettien/ ym. koekytkentälevyjen virroituksen suoraan jne.....

* Kyllähän näillä tasasähköpowereilla on helppo ajaa esim. 'Autonpuola Tesla-keloja'
jne... (Ei ole kauaa kun 'halusin kokeilla 'pienen Teslakelan = Fetti + autonpuola
'toimivuutta. Se, mikä lie skema jonka löysin netistä' oli mitoitettu '12 V' syötölle.
Minähän sitten lykkäsin kelalle säädettävällä virtalähteelläni jännitettä, ihan
kokeillakseni mitä jännitteen lisäys tekee - jo ihan mukavasti säteilevälle Teslakellleni,
jossa säteilijänä 'vanha vispilä' - kaikki ok kunnes lisäsin jännitteen alueelle yli
25 V - koko kelan toisio löi läpi, kelan eristeet katosivat ja käämit suorastaan
sulivat 'kupariputkeksi'! Minulla on onneksi myös 'varastossa 3 'teollista pientä
vastaavaa kelaa, joten 'vauriot vähäiset ja koevehje roskikseen....'

Palaillaan

Eki

p.s. Kaiken runoiluni jälkeen jäi avoimeksi vain kommentti Siviililtä:
? Onko edes olemassa elektroonisia 'säätömuuntajia', jopa verkkoerottelulla?
Ja ? mitenkäs se sini sisään pysyisi kuosissa?


Kuva

Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 18.03.2021 22:52

säätömuuntaja --- Säästömuuntaja

siinä säästetään kun ei laiteta ensiötä

säätömuuntaja on itseasiassa reostaattityyppinen magneettinen vastus säädettävällä väliulosotolla.

Magneettinen vaihtovirtakuristin jossa on riittävästi käämikierroksia sopivan magneettirungon päällä jotta tyhjäkäyntivirta ei kasva suureksi.

En ole nähnyt missään elektroniikalla tuotettua vastaavaa laitetta.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 06.04.2021 22:22

Löysinpä oivallisen tietosivun kaikille 'Ison Kisun' = HV
kanssa pelaaville harrastelijoille. Hieno kooste!
Oikealla olevasta palkista löytyy 'vaikka mitä'!

https://line.17qq.com/articles/qmwqqhnqky.html

Eki

Asia liittyy nyt rakentamaani 'uuteen n. 30 kV säädettävään
virtalähteeseeni. Olen jo usein todennut, että perusrakenteiden
'printtien teko, syövytykset, poraamiset jne.' voidaan usein
jättää pois käyttämällä Todella halpoja valmistuotteita.
Parhaat säästöt saa kun pääsee 'heti' toteuttamaan ja kokeilemaan
Itse asiaa!
* Kun mietin millaisen pohjaratkaisun tekisin tällä kertaa, niin!
Eikös Lidl'stä löytynyt todella vankka 2 levyn leikkuualustasarja
hintaan 2,90 €! Kestää helposti jopa kahden 12 V akun painon.
* Tilasin '30 kV valmiin sarjan Banggoodista, kotiinkannettuna
18 €. Lähde nyt muka siinä itse rakentamaan yhtään mitään!

Kerron lisää kun 'paukkuu'. Nyt 'veistelen akryylikangesta sopivia
eristimiä ym. tukirakenteita......


Kuva

Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 10.04.2021 20:19

Vapaalle erkos HV powerihommista.

Olen siis loppusuoralla rakentamassa ’taas kerran!’ pariakin suurjännite virtalähdettä. Korostan,
että ’haluan säilyä hengissä’, eli minulla ei kokeilujeni aikana ole minkäänlaista fyysistä kontaktia laitteisiin.

Käytän mahdollisimman paljon ’valmismoduleja’.

* Esim. kaikki laitteesiin tulevat kytkennät (power on/off /säädöt) tapahtuvat kauko-ohjaimilla.
(Tässä käytän vain RF- ohjaimia, sillä esim. Infrapuna ohjain ei läpäise ’seiniä’).
* Kaikki virtakytkennät tapahtuvat releohjattuina. En halua ’mitään jännitteitä manualisiin kytkimiin!’
* Aikaisemmista kokeiluistani esim. Auton puolilla, olen siirtynyt ’valmismoduleihin’
(esim. n. 30 kV tasolle) ja niistä ’eteenpäin’ kaskadeja käyttäen.
* HV jännitteiden mittaus ollee ’vähintäänkin vaikea tehtävä!’
Niinpä olen tilannut Kiinasta 100 kV analogimittarin (varustettuna 60 Gohmin etuvastuksella).
* Minulla on myös 100 ’eri väristä’ neon lamppua (eri syttymisjännittein) ja yritän sijoittaa
niitä sopivasti ’riviin’, josta ilmenee ’läheisyydessä oleva HV ’neonlamppurivinä’!
* Näiden uusien HV powereideni kaikki säädöt tapahtuvat siis kauko-ohjatusti. Voin siis pysyä itse kaiken
aikaa matkan päässä’. (Jopa muovikilpien takana).
* Uudet HV virtalähteeni ja kaikki niihin liittyvät ’muut laitteistot!’ olen sijoittanut ’todella herkkien
vaakojen päälle’. Eli jos kokeilen esim. Brownin ’lentolevyjä’ niin voin nähdä heti suoraan
vaakojen näytöistä ’esim. Tapahtuuko jotain ’nostoa’ painovoimaan nähden.
* En ole vielä ratkaissut miten hoidan mahdolliset kokeeni 30 kV ylöspäin? Silloin on ongelmana varmaan,
että alkaa paukkua monien rakennelman komponenttienkin välillä! Pari kaskadia 30 V eteenpäin ???
* Kondensaattorien, kennojen, elektrodien jne. jännite-sietoisuudesta (K) löysin aivan upeeta tietoa
nykyisten js helposti saatavien muovimateriaalien jännitekestosta eli K-arvoista. Ja eri materiaalien
kauppiaita on monia, hinnatkin ’pienissä jätepala erissä’ ihan ok, mutta varsinaiset myyntierät,
esim. ’muovilevyille’ ovat usein luokkaa 1x2 neliömetriä.! Sahausta riittää!
* Aivan eri asiani tuosta ns. K-eristevakiosta kerron lisää kun ’olen kokeillut itse, esim. Titaanioksidin
sekoittamista ’muihin aineisiin’ jne……,
* Tullaan sitten esim. pieniin yksityiskohtiin, kuten vaikkapa vain ’koko homman eristäminen
alustastaan tai ’HV naparuuveihin’!
* Kun nyt rakennan nämä kaksi uutta HV moduliani jo edellä kuvaamalleni ’Lidl leikkuualustoen’
tukemana, niin ei se ole ’kuin pohjaratkaisu’!
* Haluan eristää koko hommat ’korkealle maatasosta’!
- Pysyn siis aina ajojen aikana kaukana esim. verkkovirrasta (poisluettuna kaukosäädettävät
verkkopowerit, mutta ei minulla ole niihinkään käytön aikana halua olla missään läheisessä
tekemisessä! Kauko-ohjattavia kun ovat.
* Näiden uusien powereideni ’ydin’ eli säädettävä ja kauko-ohjattava esim. Jännitteen ja taajuudenkin!!
(vaatii erillisyksikön toki!), on tavallaan universaali, eli voin käyttää sen näytöllä
varustettua toimintaa myös kauko-ohjattuna!!! erillisenä laitteena ’kaikkiin muihinkin tarkoituksiini’….

Foorumime on ollut todella hiljainen jäsenten mahdollisista asioista, kokeiluista tms. Kertoen?
Taas kerran on minun kysyttävä!

Tekeekö kukaan teistä minkäänlaista fyysistä/oma-aloitteista’ ns. Kokeilu toimintaa?
Ainuttakaan omakohtaista (paitsi! Toki Ville ja Siviili kiitos)! En ole oikein löytänyt,
kokeilujen seuranta tietoineen, jatkotoimista, miten etenet, mitä teet seuraavaksi,
haluatko meidän muidenkin kokeilevan samoja asioita kanssasi? jne…

Hieman taas foorumimme aktiviteettiin pettyneenä, eikä noita edes asioista raportoijia
tai kommenttejaan antajia ole suinkaan ollut ’liikaa’, ainakaan viimeaikoina!

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 10.04.2021 20:40

On minulla 'lukemattomien kysymysteni' listalla - kysymys, johon VAIN
Siviili kenties pystyy vastaamaan tai edes kommentoimaan!

* Sain Siviililtä jo aikaa sitten 'Harrastelijan Super Paketin' =
Todella hienon valikoiman kaupallisia releitä! Kiitos.
* Nyt sitten kysyn?
- 'tavalliset releet ymmärrän joten kuten, ok.
- mutta jos yhdessä ja samassa releessä on montakin käämiä,
ja mukana esim. yksi, joka on nimetty bifilaariseksi'!
- ? Miksi/mikä on 'jippo/tarkoitus/ miksi eivät kaikki kelat
ole tai voisivat olla bifilaarisia????

Kun noita releitä sitten 'tutkastelin, mittailin!, ja muutenkin
sähköä releelle annoin, niin ? bifilaarikela ei tunnu mitenkään
'erilaiselta???

Kun Tesla jo aikanaan esitti ja osoittikin bifilaarikelan hienot
ominaisuudet - niin minne ne ovat kadonneet?

Siviili heitti jo aikaisemmin minulle kommentin:
'releiden bifilaarikäämeistä/toiminnasta/käytöstä ei
hänellä ollut tarkempaa tietoa!
Kun itsekin yritin hakea lissätietoa esim. Siemensin
arkistoista, niin enpäs löytänyt sanallakaan mainintaa
'releet/kelat/bifilaari' asioissa?
Mitäs hämyhommaa tämä lienee?

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja Nelikulma » 10.04.2021 21:51

Ainakin puhelinreleissä bifilaarinen käämi oli käämitty niin, että siinä kierrokset olivat mennen-tullen yhtä paljon myötä kuin vastasuuntaankin. Eli käämi ei synnyttänyt eikä reagoinut mitenkään magneettikenttään, eikä vaikuttanut sen kautta releen toimintaan.

Bifilaarisia käämejä käytettiin yleensä pelkkinä ohmisina vastuksina.
Nelikulma
 
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2011 05:36

ViestiKirjoittaja erkos » 10.04.2021 22:39

Kiitos Nelikulma että vastasit!

Ainakin puhelinreleissä bifilaarinen käämi oli käämitty niin, että siinä kierrokset olivat mennen-tullen yhtä paljon myötä kuin vastasuuntaankin. Eli käämi ei synnyttänyt eikä reagoinut mitenkään magneettikenttään, eikä vaikuttanut sen kautta releen toimintaan.
Bifilaarisia käämejä käytettiin yleensä pelkkinä ohmisina vastuksina.

Kiitos hienosta vastauksestasi, Mutta?

* Mitä hyötyä tuosta 'ei vaikuta mihinkään releen toimintaan/ 'vain ohmisena vastuksena', siis
oli tai ja miksi sellaista edes käytettiin? Siis releen lisäkääminä!? Eikös esim. perinteinen
vastus olisi kelvannut mutkikkaan lisäkelan tialle?!

Jos ja kun luetaan Teslan aikaisia 'bifilaari' kelan asioita, niin niissähän aina toitotaan sen
ainutlaatuisia ominaisuuksia, hyvyyttä ja tehokkuutta 'perinteisiin' verrattuna'?
Jos 'puhelinkelassa Bifilaari-ominaisuus vain Nollaa jotain! niin missä 'jippo sen käyttämiseen'?
En ymmärrä, harrastelija ja vakava kokeilija kuin vain olen? Anteeksi vaan!

En siis vieläkään oikein ymmärrä, että kun sain Siviililtä aivan upean ja suuren relepaketin
niin siis onko niin, että aivan turhaan edes pähkäilen noita 'bifiliaari' hommia, koska
niiden toiminta on nolla/niillä ei edes oie kuin vastuksen asema'?!

Siviilin minulle lähettämässä 'suorastaan mammuttimaisessa' rele/kelatoimituksessa'
on minulle takuulla aivan riittävästi toimia 'varsinaisten perusreleiden' kanssa, niille
uusiokäyttöäkin miettien. Mutta tuo pieni yksityiskohta? Miten voisin kenties hyödyntää
joidenkin releiden 'bifilaari' käämejä jää siis käytännön asioissa historiaan!

Kyllä minä Siviilin minulle lahjoittamia, jopa kymmeniä releitä hyödynnän monissa
kokeiluissani, mutta ikävä kyllä. tuolle 'bifilaari' käämille en oikein löydä erillistä
ja ymmärrettävää omaa *käyttöä'!

Eki

p.s. Ihan vaan käytännön asioista noista Siviilin lähettämistä releistä.
* Ehän sivustolla kukaan kerro tekemisistää/kokeiluistaan, olkoon sitten
millaisia tahansa..

Pari sanaa omista 'leikeistäni'!
Sain siis Siviililtä todella runsaan paketin erilaisia releitä! Kiitos Sinulle!

* 'Olin jostin lukenut ja kuullut että magneetit saa 'laulamaan'!?
* Ei kun kokeilemaan toki Siis parista releestä ytimet pois, kelalle
äänisignaalia taajuusgeniksen kautta (0 - 50 Mhz) kunnes kelan sisälle asetettu
magneetti 'alkoi laulamaan resonassissa'!
* Tulos 1 - koko kela hajosi resonanssissa - oikeasti tuleen syttyen!
* Tulos 2 - sama hommma 'varovaisemmin' = relekela/sis.asennettu sauvamagneetti'
alkoivat 'laulukonsertin, 'antoivat kuuloalueella signaalia, joka huojui keskialueella,
taajuuden muutokset 'löysivät' useitakin resonanssitaajuuksia, mutta taasen sama
asia, kun 'oikea resonanssitaajuus' löytyi niin koko laitteisto 'Tuhoutui'!
* En ole vielä kokeillut 'usuttaa' koejärjestelmää tuota mainittua releen 'bifilaari'
käämiä käyttäen resonanssin. Käytössäni on siis audiotehoa rms n. 600 Wattia
nimenomaan subwoofer käyttöön (siis näissä keissani aina releen kelasydän poistettuna!)

Kiinnostus foorumilla lienee vähäinen, eli palataan taas 'joskus'!

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja Nelikulma » 10.04.2021 23:11

Releitten bifilaarisilla käämeillä ei ole mitään tekemistä Teslan käämien kanssa. Releitten bifilaariset olivat pelkkiä vastuksia.

Niitä käytettiin ennen kuin massa yms. vastukset yleistyivät. Esim. Ericssonin releistöissä vaihto tapahtui joskus 50-luvun lopulla.

Miksi niitä käämittiin relekäämien päälle?
Esim. LME:n käämirungoissa oli 6-juotosnastaa. Jos releellä oli ainoastaan yksi käämi, neljä nastapaikkaa jäivät tyhjiksi. Koska rele yms. muut kytkennät tarvitsivat vastuksia, nastat ja käämirunkojen tila oli kätevä käyttää juuri niihin.
Toinen vaihtoehto vastuksille oli vapaalle jousipakan paikalle ruuvattava vastusrunko, jolle saattoi olla käämitty yksi tai kaksi vastusta.

Kun massavastukset tulivat, bifilaariset käämit hävisivät, mutta käämirungoilla olevat vapaat kytkentänastat hyödynnettiin juotoskorvina.

Voi niitäkin aikoja. :-)
Nelikulma
 
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2011 05:36

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja tesla » 11.04.2021 02:53

Eki. Älä ole tyhmeliini. Minä olen tehnyt hyvin paljon HV-kokeita. Tuonne muutamaan miljoonaan volttiin erityyppisiä sähköjä.

Kiinnostava yksityiskohta sattui silmiin. Väität ihan pokkana sauvamagneetin käämin syttyneen tuleen?
Jaa ninkuin mitä? Ei taatusti syty ellet pumppaa tehoa ihan hillittömästi. Pistä paksumpaa lankaa.

Kysymys kaksi: oliko kovakin ulvonta juuri tuolloin resonanssialueella ja vainko SILLOIN tapahtui tämä käämin käryäminen?

Jos näin on olet löytänyt jotain jännää - ainakin keinon sytytellä käämejä jos ei jotain muutakin ;D
tesla
 
Viestit: 645
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 11.04.2021 04:39

Moikka Tesla Ystäväni!

En ole itse ainakaan vielä ehtinyt/kyennyt mihinkään megavolttien
kokeiluihin! Pysyn kiltisti vielä 'alle 100 kilovoltissa! Ja kun tuo
henkikultakin vaatii 'kohtuudessa pysymistä'!

Kyllä ihan asiaa puhun! Ja jo kauan sittenkin tein noita
'magneetit laulaa' kokeiluja. Ei vaan silloin 'käämit kärähtäneet'
KELA+MAGNEETTI 'VAIN LAULOIVAT OMIA SÄVELIÄÄN HURISTEN!

Nyt on meininki hieman toisenlainen, eli voin todellakin ajaa
satoja watteja äänitehoa ('nimellisesti? 600 W saakka?!) keloihin.

On minulla tästä asiasta myös muita käytännön kokemuksia.
Olin aikanaan Into Oy audio/video osaston bossena kun toimitimme
esim. Siljan laivoihin Disco laitteita. Subbarit olivat parhaimmillaan
peräti 120 cm läpimittaisia! ja kuunteluun ajettiin Studerin 3 x 600 W
vahvistimista 2 ohmiin oikeaa tehoa. Ennen kuin asioita saatiin hallintaan,
niin esim. tuhansien eurojen JBL kaiuttimista lensivät kalvot Palavina Pihalle!
Ei niiden ns. Teholupaukset pitäneet alkuunkaan paikkaansa Tosikokeissa!
Eli kyllä riittävällä äänitehollakin saadaan 'käämit liekkeihin' ja jopa
kalvot lentämään ulos ritilöiden läpi! TAKUULLA!!!

Mitä tässä isottelemaan, totuus on kuitenkin, että 'riittävällä' teholla
'mikä lie relekelakin kyllä savuaa iloisesti!
Ei tarkoituksenani ole suinkaan 'polttaa päreiksi yhtään mitään'!
Tai kelata jotain paksummalla langalla? Miksi?

Puhun vain noista aivan, ilmeisesti puhelinmaailmasta kotoisin olevista ja
Siviililtä saamistani vakiokeloista. Miksi menisin niiden valmiita käämejä
millään lailla muuttelemaan? Kuten jo mainitsin, onhan tietysti 'mukavaa
mennä asioiden keston rajoille' vaikkapa hupimielessäkin 'savuja ihaillen'!

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron