Siviilille vielä säätömuuntaja asiasta.
Säätömuuntajia on pilvin pimein tyrkillä!!
https://www.google.com/search?sxsrf=ALe ... 36&bih=722
* Kun pysytään 'perustarpeissa', niin yksi toiminto niistä tuntuu yleensä
puuttuvan - se verkkoerotus osa?
* Eräskin harrastelija etsi edellämainittuun ratkaisua, mutta joutui
tekemään homman itse. Minulla on kyllä sekä verkkoerotusmuuntajia, että
säätömuuntajia, eli 'ongelmaa ei ole, tilanvientikään ei minulle ole
ongelma. Kysymys vain siksi, miksi? ei säätömuuntajissa ole verkkoerotusta?
Senhän voisi upottaa samaan koppaan!
* Yleisesti säätömuuntajat ovat tavallaan 'potikoita'! Siis liuku yleensä
vain lisää/vähentää muuntajan ensiön kierroksia.
* Entäs jos mennään sähköisiin 'säätömuuntajiin'? (Onko niitä?)
Eikös silloin 'tuhota tulevan sähkön (verkkosähkö) koko herkku ominaisuus,
(siis 'kaunis sinisähkö') jos ja kun sitä lähdetään sähköisesti pilkkomaan ja
säätämään? Eihän nuo esim. valo- ym. vastaavatsäätimet ole suinkaan säätömuuntajia!
* Itselläni on useitakin 'valo- ja 'raskaampiakin 'himmentimiä'.
Niistähän lähtee sitä 'pätkittyä' vaihtosähköä. Sopivat toki valojen
himmennykseen ja moottoriohjaukseen, mutta saatavan sähkön 'laatu'
on kaukana alkuperäisestä vaihtovirta lähteestä.
En ole edes kokeillut liittää 'valo- tai muuta säädintä' esim. erotusmuuntajaan!
Mitähän 'paskaa sieltä tullee' ?. Tuskin käyttökelpoista 'vapaahommiin'?!
* Tasasähköä antavat 'elukat ovat aivan toinen juttu ja todella niin käyttökelpoisia
ettei 'omia viritelmiä edes kannata miettiä enää tekevänsä!
Pari omaani ovat esim. näytöllä varustettuja povereita:
* säätöalue 3.5 - 34 V/ 4 -6 A. Ihan hienoja laitteita noin hintaan 8 € kotiinkannettuna!
Sopivat siis todella laajasti omaan käyttöön:
* kannettavan virtalähteeksi
* jo tuo 'tarpeeksi alhaalta lähtevä' säätöalue mahdollistaa Arduinojen/Pi/
muistipakettien/ ym. koekytkentälevyjen virroituksen suoraan jne.....
* Kyllähän näillä tasasähköpowereilla on helppo ajaa esim. 'Autonpuola Tesla-keloja'
jne... (Ei ole kauaa kun 'halusin kokeilla 'pienen Teslakelan = Fetti + autonpuola
'toimivuutta. Se, mikä lie skema jonka löysin netistä' oli mitoitettu '12 V' syötölle.
Minähän sitten lykkäsin kelalle säädettävällä virtalähteelläni jännitettä, ihan
kokeillakseni mitä jännitteen lisäys tekee - jo ihan mukavasti säteilevälle Teslakellleni,
jossa säteilijänä 'vanha vispilä' - kaikki ok kunnes lisäsin jännitteen alueelle yli
25 V - koko kelan toisio löi läpi, kelan eristeet katosivat ja käämit suorastaan
sulivat 'kupariputkeksi'! Minulla on onneksi myös 'varastossa 3 'teollista pientä
vastaavaa kelaa, joten 'vauriot vähäiset ja koevehje roskikseen....'
Palaillaan
Eki
p.s. Kaiken runoiluni jälkeen jäi avoimeksi vain kommentti Siviililtä:
? Onko edes olemassa elektroonisia 'säätömuuntajia', jopa verkkoerottelulla?
Ja ? mitenkäs se sini sisään pysyisi kuosissa?