Musiikki ja kaiku

Valvoja: Yllapito

Musiikki ja kaiku

ViestiKirjoittaja tesla » 19.02.2021 03:04

SElvitäpä tämän kaiun tominta !

https://www.youtube.com/watch?v=i6kv7I4cPQc

tesla
 
Viestit: 645
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Musiikki ja kaiku

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 19.02.2021 10:26

Doppler ilmiö, mutta entäs tämä:



https://www.youtube.com/watch?v=vUaScoPXW28
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Musiikki ja kaiku

ViestiKirjoittaja koskimo » 19.02.2021 18:35

HUH HUH!!!

Jopas jotakin! Nyt tuli Siviililtä sellainen naru, jolloin Ekin on todella mietittävä????
Lähteäkös 'jaarittelejana ja kaikkeen kommentoijana' mukaan ollenkaan!
*******
Musiikki ja kaiku! 'melkein mikään muu ei saa minua todella 'syttymään'!
******
Ennen kuin edes 'kenties' aloitankaan, kerron hieman asiaa omasta kokemuksestani.

* Olin 'kuunteluoppilaana' kun T. K. Laakso suunnitteli akustiikkaansa, esim. Ylen kattotiloissa
olleet 'kaikuhuoneet (siis kaiuttimia ja mikrofoneja säännöllisin (tai epäsäännöllisin).
* Noin 50 eri orkesterissa, joissa olen ollut soittajana, on osalleni todella usein osunut
soiton ohella tehtävä 'äänilaitteiden hankinta/huolto/ylläpito jne.
* Toimin 6 vuotta EMI Finland Elektroniikan johtajana. Monien 'eksoottisten laitteiden ja
järjestelmien lisäksi toimin esim. Marshall vahvistimien ym. laitteiden, Lowey ja monen
muun urkutehtaan, monien äänilaite-erikoisuuksien jne. Suomen edustajana (eli kyllä
esim. Leslie on minulle kovinkin tuttu, omassa käytössänikin oli 2 suurta Leslie kaiutinta).
* Into Oy ääni-/video-osaston johtajana (8v) kuuluivat minulle monet ammattimaiset äänituotteet.
Studer, Revox/ Nakamichi / Nagra / Ampex /EMT / Harrison jne......
* Lohja Communication/Innomedia/Finlux aikoinani (6 v) toimin kehitysjohtajana maamme
suurten media-/mainos-/info järjestelmien kehittäjänä, joissa äänilaitteilla oli suuri rooli.
* FAST Finland yritykseni (17 v) aikana oli toimenani kaikkeen ääni-/videotuotantoon kuuluvat
järjestelmät

* Minulla on 'myös sen verran kokemusta ääni/kaiku asioissa, että olen käyttänyt ja huoltanut esim.
lukuisia Binson kaikulaitteita (sekä kiinteäkiekko että nauhaversioita), tilannut itselleni useita
nauhakaikumekanismeja (esim. Meazzi) ja kasannut niistä orkesterikelvollisia kaikulaitteita.
* Olen myös rakentanut analogikaikujen lisäksi kymmeniä erilaisia viiverekisterikaikuja.

Kaiken ylläkertomani 'tuloksena' SAIN MUSIIKKIMAAILMASSA LEMPINIMEN 'Ecco Ekolette' / alias ECCO.

Se tästä saarnastani ja kysymyksiä jää omalta osaltani kaksi:

- 'Lähdenkös mukaan koko tälle narulle'?
- Selvitänkö omalta kantiltani vastauksia Siviilin arvoitukseen?

Terveisin

Eki alias Ecco

p.s. Minulla on nykyäänkin:
* noin 8 kaikulaitetta (erilaisia analogi/viiverekisteri/ditaali-/jousi ym.)
* 6 kpl nykyaikaisia äänenmuokkaajia (Esim. TC Helicon, Korg laitteita)
* 3 täydellistä PA-laitteistoa
* 4 Syntetisaattoria
* yli 20 laatu mikrofonia
* jne.......................
koskimo
 
Viestit: 216
Liittynyt: 04.04.2020 02:20

Re: Musiikki ja kaiku

ViestiKirjoittaja jussik5 » 19.02.2021 20:11

Haaste otettu vastaan :)

Jussilla on täällä tuollainen järkyttävänkokoinen Elkatonen kaksiosainen Lesliekaappi

"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Musiikki ja kaiku

ViestiKirjoittaja koskimo » 20.02.2021 00:36

Hienoa Jussik! Varmaan upea instrumentti, ei vaan ole varmaan oikein keikkakelpoinen!

Nykyäänhän tuota 'Leslie' tehostetta simuloidaan jopa kitaravahvistimissa digitaalisesti.
'Sanovat vaan, ettei se kuitenkaan aivan alkuperäiselle Leslielle 'kuulosta'.

Kun toimin Erkki Ertaman 'tosikaverina' vuosikymmeniä, niin hän 'maamme todellisena
urkumestarina, loi ensimmäiset Suomen urkukoulut, oli maahantuojana italialaisille
kotiuruille ja myi niitä 'mielettömiä' määriä = kymmeniä tuhansia!
Vaikka urkuri olikin, ei Ertama oikein ollut todella ihastunut Leslie kaappeihin eikä niitä
myynytkään.
Kyllähän niillä saa tremoloa, vibraatoa ja 'erikoistehosteita', mutta mekaaniset ratkaisut olivat
tietääkseni myös melko arkoja 'mekaanisille vioille'!
Lesliehän kaipasi Hammond urkuihin kirkkourkujen soundia, onnistui siinä hienosti ja sai aikaan
aivan oman 'laitetyyppinsä' maailmanmaineeseen.
Minulla oli muutama 'raskastekoinen' Leslie kaiutin Emin demotiloissa, mutta ei niitä oikein myyty!

Minkä tehoisella vahvistimella ajat omaa kaiutintasi ja millaisella musiikilla? Uruilla tai keepparilla?
Soitintasi ei näy?

Tämä video ei oikein ole kenties 'tyypillisintä Leslie kirkkomusiikkia' ainakaan minun mielestäni ja lisäksi
esiintyjän Leslie demo jää 'aika vajavaiseksi'.

https://www.youtube.com/watch?v=vq8CIxDfx5s

Palaillaan tähänkin aiheeseen.

Eki

p.s. Sinun demosi on parempi ja monipuolisempi kuin tuo videolla oleva.
Mutta Hyvänen Aika! Sinulta puuttuu LED valaistus! Nykyään se on Must
'asiasta riippumatta' - lintulaudoista >>> tietononeiden sisuksiin....
koskimo
 
Viestit: 216
Liittynyt: 04.04.2020 02:20

Re: Musiikki ja kaiku

ViestiKirjoittaja koskimo » 20.02.2021 18:36

Perkule sanon taasen kerran! Menin taas kerran vipuun (ihan vaan pari kaljaa otin, vaikuttiko se?)

Vietin viime yönä melkoisesti aikaa vastatakseni asiallisesti ’Kaiku’ narulla.
Lisäsin kuvia, kerroin asioita ja arvostelujani ja sitten.

Menin taas vanhaan retkuun! Koko vastaukseni on hienosti ruudulla.
Olin jo valmis painamaan lähetä nappulaa, mutta päätin lisätä parikin
lisäkuvaa.
’Tässä välissä jäi kirjautumiseni päälle’, mutta kun sitten useamman tunnin
jäkeen painan lähetä – niin Kaikki Katosi! Ja kun en edes ollut painanut
luonnoksen tallennusta – niin Mitään ei jäänyt koko hommasta – kaikki tiessään!

Oma vika ja moka toki – onhan naruilla neuvottu:
’Älä kirjoita mitään suoraan ruutuun vaan tee se ensin valmiiksi ’jossain
muualla’. Kun nyt näin en tehnyt, niin siitä siis kärsin! (Te tuskin kärsitte
ylipitkistä Ekin höpinöistä!).

******* Tässä aivan lyhyt ja todella vajavainen uusinta sanomastani ****
(Vastaan paljon lyhyemmin kuin siinä edellisessä viimeyön jälkeen kadonneessa vastauksessani.)

Siviilin ’öljykanisteri’ laitteeseen omia kommenttejani. Katsoin po. Videon kerran, ja
kommentoin vain ensiajatuksistani.

* Kyseessä on mielestäni tavallaan ’alkeellinen, mutta kenties jotenkin toimiva viritelmä’,
esim. myöhemmin kuuluisaksi tulleista kaikulaiteperheistä, esim. Vaikkapa Binsonin laitteet.

* Videolla mainitaan, että ’emme ole pystyneet selvittämään mitä materiaalia tuo ’kaikulevy’
on! Vahvistinpuolesta kun ei löydy skemaa, niin arvioin itse, että se oli ’magnetisoitava kiekko.
Ja nuo kirjoitus ja lukupäät olivat aivan ’nauhurien äänipäihin verrattavia yksiköitä’.

* Videolta laitteen ’toiminnasta saa selvän kuvan’, että se tuottaa lähinnä vain Reverb tyyppistä
kaikua. Siis mitään pitempää delayta ei ole kuultavissa tai valittavissa.

* Maininta ’levyn tieto katoaa itsestään’ antaa kuvaa, että sen magnetointi oli vain hyvin
lyhytaikaista! Ja mitään poistopäätä ei tällöin tarvittu! Jos ’lisävaimennusta/tyhjää haluttiin
lisävaimennukseksi, niin siihen riitti kun vahvistin antoi ’ei mitää/kohinaa’, sillähän se edellinen
signaali saatiin vaimennettua/nollattua.

* Videosta saa selvän mielikuvan, että luku ja kirjoituspäät ’laahaavat’ kaikulevyn pintaa.
Tässä ainut syy tuon ’kalliin ja eksoottisen öljyn käyttöön’, siis vain levyn kulumista ja
kitkaa vähentämään.

* Kulumisen välttämistä kuvaa myös se, että laitteessa on ’täysin tarpeeton mekanismi’
ohjata pyörivä osa pois käytöstä (tuo ihmeellinen ’kytkinkiekon siirtely ’ajoon/pois’
tarkoittaa mielestäni, että laitteen (ja kaikukiekon/k-/lukupäiden) mekaanista kulumista
haluttiin rajoittaa silloin kun laite on kytkettynä, mutta ei aktiivikäytössä.

**********
Katson siis tuon Siviilin arveluuttaman kaikulaitteen olevan vain esiaste seuraavista ja
periaatteessa ’samaan ideaan kyllä’ perustuvista ’oikeista kaikulaitteista’. Sen aikainen
k-/lukupäiden tekniikka ei vaan ulottunut ’ilman kontakti yhteyteen’.

* Esim. Binson kaikulaitteissa käytettiin myös magnetisoituvaa pyörivää kiekkoa.
Erona esim. äänitys- ja lukupäät olivat jo niin kehittyneitä, ettei mekaanista yhteyttä
ja kuluvaa yhteyttä pyörivään kiekkoon enää tarvittu! Ei siis kulumisongelmia, jotka olivat
todellinen riesa myös kaikissa nauhalooppi tyyppisissä kaikulaitteissa (niissäkin siis oli
mekaaninen kontakti ’tallenteen = ääninauha’ ja päiden välillä.

* Lisäksi näissä ’uudemmissa’ kaikulaitteissa käytettiin useita lukupäitä ja saatiin helposti
aikaan myös ’oikeita pitempiä delay tehosteita’.

Näin siis itse näen vastaukseni ’Siviilin Arvoitukseen’.

********
Paitsi, että todella peuhasin ’kaikenmaailman kaikulaitteiden (ja muidenkin musiikin ns.
Tehostelaitteiden parissa todella paljon, mainittakoon, että ’kaiku – musiikki’ on ollut minulla
verissä jo aivan musiikkielämäni alkuajoilta.
Tuttuja ovat todella monet erilaiset kaiku- ja muut musiikin tehostelaitteet:
- nauha, jousi, viiverekisteri, digitaali, analogiversiot, kaikuputket ja myös softaratkaisut toki jne…
- Kun minulla edelleen on Todella monenlaista ’musiikintehostelaitetta’ itselläni,
kenties jo mainitsinkin joitain ? Niin uskon, että jos jollain foorumimme jäsenellä
on kysymyksiä ’Musiikin Tehostelaitteista/ohjelmistakin!’, uskon voivani joko antaa
kunnon vastauksia tai ainakin lisätietoa ja linkkejä eteenpäin.

Terveisin ja monta monta kaikua itsekin rakennellut

Eki

Kuva

Kuva

Kuva
koskimo
 
Viestit: 216
Liittynyt: 04.04.2020 02:20

Re: Musiikki ja kaiku

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 21.02.2021 10:06

Jotenkin mulla pätkii, en minä tätä narua aloittanut vaan Tesla Juniori, Musiikki ja Kaiku TESLA


¤
Rautalanka magnetofoonia käytti myös tämä poppoo, ja outoja tuloksia tuli (täysin offtopikkia):

https://en.wikipedia.org/wiki/Chronovisor

kaiku on ajan venyttelyä (Aikakone) kun aletaan Menneisyyden Kaikuja kuuntelemaan:

http://wesclark.com/jw/vatican_time_machine.html
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08


Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron