Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

Valvoja: Yllapito

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 20.04.2021 18:23

Eki se taas tässä taasen höpisee, muuten niin hiljaisella.....

' Nuorin pojanpoikani kiinnostui 'leikkimään ja kokeilemaan 'elektroniikkaa'
(kun toi vaari on kuulemma 'noita sähkömiehiä!)
ja tietysti ainakin joitain nuorempia toki kiinnostaa 'noi kipinähommat'!

* Itselläni on peräti ? noin 6 toimivaa Tesla kelaa + muutama 'kaupallisesti
hankittu isompikin valmisratkaisu, (parin luvataan yltävän Ainakin 20-50 kilovolttiin!
(Saas nähdä kun aikaa riittää niiden virittelyihin...? ja odottelen vielä 'keksimääni'
yksityiskohtaa! Siis miten helkkarissa voin mitata suurjännitteitä luokkaa
alueella 5-70.000 volttia? Tilasin osittaiseksi ratkaisuksi karjapaimenten suurjännite-
aitojen mittalaitten!? Lupaavat ainakin 30 kilovolttia. Yksi laite on jo tullissa
odottamassa UPS selvitystä.).
Lisäksi 'hieman järeämpikin 'kela' on kenties alustavasti suunnitelmissa - siis noin 2,3 metriä jne...
(Katso edellinen viestini, jossa pyydän Gurultamme Siviililtä 'apuja'!

* Olkoon se Tesla kelan koon tarve suuri/pieni, niin eräs pääkomponenteista =
on siis itse se kela! ja ollee se suuritöisin! (mistäs hankit kelalankaa jne...)
* En halunnut antaa nuorukaiselle valmisratkaisuja, vaan kerroin antavani
hänelle 'kourallisen komponentteja - evästeillä - jatka, kokeile ja TEE ITSE!

* Niinpäs tilasin jokin aika sitten 'muutaman valmiin pienen Tesla kelan.
Taas kerran tuli esiin, se aina ihmettelemäni asia noiden 'kiinanpoikien
tuotehinnoittelussa!?
Siis (aivan kuten niin niin usein!?) :
- yksi valmis Teslakela maksaa esim. 3 euroa, kotiin kannettuna, mutta
5 kpl samaa kelaa maksaa 6 euroa kotiinkannettuna!?!?
Arvaatte varmaan - Eki tilasi tietysti 5 kpl!

* Kun minulla jo on noin puolisen tusinaa tällaisia pieni/keskisuuri Tesla
kela systeemejä valmiina ajoon, niin mihin helvettiin tarvitsen lisää monta
samanlaista?!

* Niinpä päätin, että jos foorumillamme on 'Tesla keloista kiinnostuneita hemmoja',
niin lähetän 3 noista juuri tulleista keloista ilmaiseksi, postimaksunkin maksaen,
jos vaan löytyy sellaisia foorumilaisia, joita asia kenties kiinnnostaa, mutta ei ole
vielä tullut ITSE Teslahommia kokeiltua.
* Lisään jokaiseen pakettiin sen verran oheiskomponentteja, että omiin perus-
kokeiluihin tarvitsette vain tavallisen 9 V pariston!
(paketissa valmis Tesla toisiokela, transistori/pari vastusta/konkka/led ja 'pätkä sopivaa
kaapelia ensiökäämiksi.
Edes juottamista ei siis varsinaisesti tarvita, vaan osat voi vain 'kiertää yhteen'.
Liitteenä pari kuvaa sopivista kokeilukytkennöistä, mutta jos haette Googlella
'simple Tesla Coil' - niin saatte '4 miljoonaa tulosta'!
(Tällä pienelläkin kelalla voi saada esim. kännykät vaimennettua lähiympäristössä....jne. )

Siis vain nimi ja toimitusosoite minulle erkki.koskimo@gmail.com ja lähetän
lupaamani paketin.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja tesla » 21.04.2021 01:38

Jumala-auta! Eki TÄNNE YKS.

Voinko tulla fillarilla hakeen heti huomenna?!?!?
Joka tapauksessa jos ei viestiin vastata seuraavana 24 tunnin kuluessa olen oven takana teillä X-saaressa alle
kahdentoista minuutin...

Nyt on sellainen tilanne täällä EN SUVAITSE VIIVYTYKSIÄ.

Jos on joku jotain noin hyvää tarjonnut niin nyt on kyllä Ekillä pisteet kotiin tuote!

Siis ihan ilmaiseksi kännykän hajotin ja elektroniikan savustin! Pitääpä kattoa mitä toi tekee tietokoneelle.
tesla
 
Viestit: 645
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 21.04.2021 15:11

Sinulle Tesla Ystäväni lähti paketti jo postiin!
(HEH HEH! Olin jo varautunut lähettämään Sinulle paketin!).
Voit säästää fillarin renkaita 'parempaan ajoon'!

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 21.04.2021 18:50

Jos vielä kiinnostunneita löytyy niin kertokaa!

Teslalle lähti kuvan mukainen paketti:

* 8 teholediä /4 väriä
* 6 transistoria (Tesla polttaa niitä kuitenkin!)
* muutamia vastuksia/arvo
* valmis Tesla toisiokela
* 'vähän kaapeleita'
* 1 uF bipolaarinen kondensaattori

(Tuo vihreä kimalteleva vasemmalla on
Lähetyspakkaus!)

Terveisin

Eki

PS PS PS Voihan perkule! Tarkoitus oli antaa mukaan 5 eri väristä Neon
lamppua! Nehän ovat aina oleellisia Tesla keloja testatessa!
Korjaan asian lähettämällä ne jälkipostina!

Eki

Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 21.04.2021 20:08

Kun ekan näistä lupaamistani 'pikku Tesla kelat omiin kokeiluihinne'
lähetin Ystävällemme Teslalle. (Lähetin paketin jo lähes etuajassa,
sillä 'aavistin' - kyllä se Tesla Ystävämmekin sellaisen haluaa. Olin oikeassa!


Eki
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 22.04.2021 13:52, muokattu yhteensä 1 kerran
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 21.04.2021 23:08

Nyt kun tällaisen 'hullun Ekin' tarjoukseni aloitin, niin viedään se myös
'kunnialla loppuun'!

Lyhyesti:
* Tarjosin 3-4 foorumilaiselle tilaisuuden tutustua (ihan omasta ilostani!),
ilmaiseksi tilaisuuden tehdä/tutustua ainakin alustavasti tuohon Tesla maailmaan,
josta me monet muut lähes koko ajan juttelemme jne.

* Tämä asiani lähti siis vain siitä, että eräs pojanpojistani esitti kiinnostusta 'Tesla
asioihin' ja kun vaari kuulemma niistä 'tietää', niin 'vaaripa pisti asian myssyynsä.
* Taustat löydätte aikaisemmista sanomistani tällä narulla.
* Kuten edeltä löydätte, niin 'toki tää kahjo Eki tilasi yhden Tesla kelarungon sijasta
5 kappaletta! Eki ei itse aivan takuulla itse tarvitse (omien puolentusinan Tesla kelojensa
lisäksi lisää mitään 'leikisti lällärikamaa', mutta kun noita keloja todellakin tuli toissapäivänä
5 kpl, niin ajattelin Teitä Foorumimme Ystäviä sillä ajatuksella, että kenties edes joillakin
Teistä ei ole minkäänlaista kokemusta ns. Tesla Kela asioista! Olette varmaan lukeneet/nähneet/
kenties seuranneetkin näitä asioita, mutta ilman minkäänlaista omaa kokemusta!

* Tästä ajatuksestanihan se lähti:
- tarjoan nuo minulle ylimääräiset valmiit Tesla toisiokäämit, oheiskompponentein jne. Teille
täysin ilmaiseksi omiin kokeiluihinne!

* 'Joku jo kysyi s-postissa? 'Ootko sä Eki hullu kun tuollaisia puhut?
Vastasin: 'kelaa hyvä arvostelijani seuraavaa:
- tilasin ja sain 5 valmista teollista Tesla kelaa - melkein yhden hinnalla!
- mitä helkkaria mä teen noilla 4 ylimääräisellä? Roskakoriinko, kun hinta
1-5 oli lähes sama postikuluineen. Niinpä Tietysti Päätin, ei kun Kavereille Kans!

* Olen anteeksi vaan, tavallaan tahtomattani joskus kenties 'paukutellut henkseleitä'
tyyliin 'Ekillä riittää xx- komponenttia jne...'. Ei siinä koskaan ole ollut omalta taholtani
minkäänlaista 'uhoa tyyliin mulla on jotain'! Ei Helvetti! Minulla on noin 60 V ammatti-
elektroniikkaan liittyvän historiani aikana ollut 'onni' 'esim. komponenttien myyjänä,
Finnlux/Innomedia/Lohja Communications/Into Oy jne. mahdollisuus saada 'esim. puolijohde-
komponetteja jopa kymmenin tuhansin kappalein! Ja sitten 'joku ´hemmo' kertoo - sä varmaan
puhut paskaa Eki! (Ei tuollaiselle kommentoijalle edes kannata aloittaa selittelemään, 'kuule
hyvä ystävä' et varmaan tiedä, että puolijohdemaailmassa myyjien 'näytteet' ovat luokkaa
kymmeniä tuhansia'! Se siitä asiasta - 'Onko Ekillä kenties 'pari transistoria hyllyssään'!

************ Meni taas Ekin puheet hieman turhan laajaksi, mutta jäljessä pari sanaa
ilmaisten pakettieni mukana lähettämistäni lisukkeista. Siis Neon lampuista!

******Tarjoan ’noille foorumimme tavallaan Tesla Junioreille’ (= ekaa kertaa jos jotain ’Tesla hommia’ haluavat kokeilla ja ilmaisen pakettini tilaavat), niin jos ja kun selailette ’Tesla kelat jne…’ tyyppisiä sivustoja, niin siellä aina esitetään ’miten Neon lamppu syttyy vain kädessä pidettynä jo matkan päästäkin. Jotta te ’uudet mahdollisesti Tesla hommia ITSE TEHTYNÄ kokeilemaan haluavat jäsenemme saatte heti alkuun ’jotain kivaa ja näyttävää’, niin lähetän ilmaisen pakettini mukana myös useita erivärisiä neon lamppuja.

Kun noita itse tilasin, oli eräs ajatukseni käyttää niitä Suurjännite mittarina = eli miten paljon nuo ’vempeleeni kenties voltteja antavat! Ideani oli kytkeä niitä sarjaan, lähelle suurjännite Tesla kelaa ja sitten neonlamppu-hässäkkää siirtämällä lähemmäs itse kelaa, saada jonkinlainen ’kilovoltti-ilmaisu’, miten paljon kelasta siis ’häkää’ lähtee! (Siis jos ja kun neon lamput syttyvät syttymisjännitteensä mukaan, niin ajattelin, että okei, nippu lamppuja sarjaan kytkettyinä kertovat syttymisensä mukaan edes jotain tietoa – ’missäs mennään Suurjänniteiden kanssa Tesla kelan ympäristössä jne…).

Jotta te tämän ilmaisen Tesla kela kokeilusarjani tilaajat voitte testata:

* toimiiko koko Tesla häkkyränne edes lainkaan?! Niin pakettini Neon lamput kertovat sen!
* millaisia jännitteitä sieltä sitten kenties syntyykään ja tätä voitte kokeilla viemällä mukana
tulevia Neon lamppuja kelanne läheisyyteen. Ja kun niillä on erilaiset syttymisjänniteet, niin
saatte mielikuvaa ’häkkyränne HV-jännitteestä sen lähialueella’.
* ja tietysti, kuten juuri edellä kerroin, voitte vaikka ’liittää sarjani mukana tulevia
Neon lamppuja sarjaan peräkkäin ja kun lähestytte Tesla kelaanne, niin saatte
jonkinlaisen kuvan kelanne antojännitteestä. (Siis kun tarkkailette missä järjestyksessä
Neon lamput syttyvät ja millä etäisyydellä, niin teillä on alkeellinen ’HV-mittari’!
* Paketin mukana tulevien eri väristen Neon lamppujen syttymisjännitteet ovat mukana
tulevassa listauksessa. (Paketin saatekirje kertoo myös millainen etuvastus tarvitaan, jos noita
Neon lamppuja halutaan käyttää vaikkapa (Tesla hommien ulkopuolella) verkkovirralla…
(Paketissa on sopivat etuvastukset mukana myös verkkovirtakäyttöön, jos tarpeen?)

Jos tämän ilmaisen pakettini haluatte, niin kerron, että vaikka puhumme ’Suurjännite
Tesla keloista, niin tämän perus rakennus-sarjan jännitteet eivät ole suinkaan tappavia!

On mukavaa ja hauskaa esittää itselleen ja vierailleen/naapureilleen erilaisia ’Tesla
hommia’! Siis esim. pimeässä seurata Tesla kelan kihinää, esitellä miten kipinävanat
esim. Purkautuvat omaan sormeen, esitellä kelan läheisyydessä erilaisten ’kaasupurkaus-
lamppujen syttymistä ilman kontaktia (nykyään noita esim. ’kierrelamppuja saa marketista
hintaa 2 € ja ylöspäin’. Jos Sinulla sattuu olemaan kotonasi jo ’kuollutkin’ tai käytöstä
poistettu loisteputki, niin eikun esille ja se syttyy kelan läheisyydessä hehkuun!
Katso itse netistä mitä kaikkia ’aivan ihanaa omakohtaista kokeilua voit tehdä jo tällä
pienelläkin Tesla kelallasi!

Ei Tesla kokeilut/innostus suinkaan tarvitse miljoonia voltteja, vaan vain tämän ilmaisen
lähetykseni tarkoitan sellaisillle ’Vapaafoorumin hemmoille, joilla ei ole kenties vielä oikein
mitään omakohtaista Ja/tai muuta konkreettista kokemusta, siis monista sellaisista asioista,
joista me ’muka enemmän’ tietäjät tälläkin foorumilla koko ajan juttelemme!
Tule mukaan Omien pientenkin kokemuksiesi kautta! Pyydä täysin ilmainen pakettini!

Minä tarjoan ’alkeellisen ensipaketin ilmaiseksi ’aivan kuten nuo kiinalaisetkin nykyään usein
’kotiinkannettuna’! Jäljelle jää vain siis ’yleensä halu olla edes mukana jossain teemassamme’.

Terveisin

Eki

Neon lampput ’Tesla kokeilupakettini mukana sisältävät myös seuraavat
Neon lamput testejänne auttamaan ja helpottamaan!

* RNL-5R-13 PUNAINEN Neon lamppu ja siihen (verkkokäytössä tarvittavan 100 K vastuksen)
* RNL-5G-12 VIHREÄ Neon lamppu
* RNL-5Y-13 KELTAINEN Neon lamppu
* RNL-5W-12 VALKOINEN Neon lamppu
* RNL-5B-13 SININEN Neon lamppu

Olen tulostanut paketin mukaan kaikkien mainittujen Neon lamppujen
tyypi ja speksit, jossa näette syttymisjännitteet jne….

! Siis mukana tulevien Neon lamppujen kanssa EI tarvita perushommissa yhtään
mitään erikoisia toimenpiteitä! Kunhan tartutte sormillanne Neon lampun yhteen jalkaan,
viette sen lähelle Tesla kelaanne ja ok! Siinä kaikki!

(Jos sitten haluatte kenties käyttää noita saamianne Neon lamppuja
Muihin tarkoituksiin´, niin vasta sitten nuo speksit ovat kenties tarpeen!
********

Mukana tulevien Neon lamppujen tiedot löydätte linkistä
https://www.rexim.com/pages/miniature-neon-lamp.html

Eki ja palaillaan jos noita kenties kiinnostuneita löytyykään?
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 21.04.2021 23:29

Aivan Foorumimme Tosi Ystävää Teslaa rauhoittaakseni kerron,
että hänen 'paketistaan täysin vahingossa pois jääneet xx Neon
eri värisiä lappuja on jo postitettu samaan Tellus osoitteeseen'!

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja Nelikulma » 21.04.2021 23:41

Ei tämä nyt mitään vakavaa ole, mutta kun ronskin parinkymmenen foorumeilla vietetyn vuoden jälkeen yritin lähettää ekan yksityisviestini, niin eipä onnistunut? Olen kai auttamattomasti toistaitoinen, kun jotain erikoisempaa yritän? :)

Erkosilta koitin tiedustella noista keloista. Olin lähettävinäni viestin, ja nyt se on ”Lähtevät” lokerossa. Miten ja milloin mahtaa loksahtaa ”Lähetetyt” tilaan? Puuttuuko jotain minulta vaiko vastaanottajalta?

Näistä ylläpito opasti joskus jossain aiemmassa tilanteessa, mutten nyt jaksanut löytää.
Onneksi ongelmani ei ole yhtä vakava kuin koronatilanne. :)
Nelikulma
 
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2011 05:36

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja tesla » 22.04.2021 05:16

Nauraa vollotin kippurassa täällä ja en voinut mitenkään uskoa kukaan olisi siis noin noin noin noiiiiin nopea kuin Koskimo !! ! Huutomerkit
eivät mitenkään riitä kuvaamaan raikuvaa intoani.. . . . .Tuli ronski määrä myös kylmiä väreitä joten jos jotakin Koskimo OSAA YLLÄTTÄÄ.
Oletin ihan tosissani paketti ei todellakaan saavu tämän vuosituhannen aikana kun etäisyyttä Superklustereiden välillä tosisaan on
jokunen miljardi valovuotta ja Koskimon koti on siellä nurjemmalla puolella täältä meiltä katsoen ja meidän koti taas nurjemmalla puolella
hältä katsoen... Jos jotakin ... Jos jotakin!

Olit muuten liian nopea joten nyt taas on syy täällä SUUTTUA! ! Mutta kun en vaan voi.. Niitä Zenereitä mun piti sulta pyytää mutta enhän Minä,,, etkä Sinä....
voinut mitenkään asiaa muistaa! Jos tosiaan nostan vähän voltteja kuten hehhHEHehehe ,, tapaani kuuluu tulee savut transistoreista aIvaN kuten Erkos
asian aavistikin ;DD
Zenerit soisivat lisävahvistuksen suojakertoimeen 40+ auringon UV-säteilyä vastaan näin transistoritaso-slangilla asiaa vääntäen.

Hemmetti Eki! LIIAN NOPEA MIES! Olisi ehtinyt nuo kuumottavat Zeneritkin pakettiin. En tiedä nyt miten tässä tulisi enää sen iloisemmaksi
tulla ja tunteet on niin ihmeen sekavia ollut koko päivän ja sitten tulikin TÄMÄ yllätys... Siis oikeasti ellen olisi ollut vakaasti
tuolissa istumassa väsyneenä kuin vanha tammi olisin lentänyt pahasti persiilleni ERkoksen viestin ekat ,, siis tosiaan ekat, ,, sanat luettuani!!!!
Oli varmaan ei sentään viikon,,, ,eikä sentään kuukauden,,, eikäs todellakaan vuoden vaan ihka aidosti TENCENTENAARISTI paras viesti...
Tuosta ei sitten enää paremmaksi pääse. Nöyrästi kiittää ilomielinen ystäväsi.... Muista sitten kun paikallislehdissä kerrotaan jostain
pimeässä valokaarilla ja kipinöillä nuoria neitoja ahdistellutta Vendetta-naamarissa se olin sitten minä! Tä'ssä ei voi mikään muu kuin
tämän kuutuijottajan päässä tapahtua kuin alkaa ihan himmoton TESLA-kuume.... Tämä on oikeastaan pahakin juttu jos sen ymmärtää oikein.. . . .
Sitten on saatava isompaa ja isompaa holkkia kunnes leikki lähtee käsistä ja käämi päräyttää sarjaa 1 Ampeeri virtasta ja miljoonasta kahteen miljoonaa
Volttia. . . Se on tappavaa se. Mutta minkäs teet. Ennenkin on lennetty ilmassa sähkön voimasta ja irrottu lennon aikana ruumiista ... Silloin
näin hopealangan rinnastani menevän edessä olevan kaverin rintaan --- Edessä oli siis minä fyysisesti lentämässä ilmassa ja olin henkenä irti ruumiista noin 3-5 miljoonan
voltin purskeesta ja aivan älyttömästä määrästä Ampeereja. kuten kuningas Salomon sanoo:
sillä ihminen menee iankaikkiseen majaansa,
ja valittajat kiertelevät kaduilla —
ennenkuin hopealanka katkeaa
ja kultamalja särkyy
ja vesiastia rikkoutuu lähteellä
ja ammennuspyörä särkyneenä putoaa kaivoon.
Ja akut tyhjenevät, transistorit karrelle palavat ilman Zenereitä ja Tesla-käämien lakka savuna katoaa yläilmakehiin.
Ja tomu palajaa maahan,
niinkuin on ollutkin,
ja henki palajaa Elohim Jahveh tykö,
joka sen on antanutkin.

Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja kuningas Salomon
kaikki on turhuutta!
tesla
 
Viestit: 645
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja tesla » 22.04.2021 07:46

Täällä mä kärkyn ja ERkos ei ole vieläkään vastannut! :D

Eilen Erkos pisti oikeen möyhentäen tota tekstiä ja MISSÄ MÄ OLIN ? No saunassa ja nukkumassa. Ois voinu/pitäny/täytyny Heti vastata
kun noin tärkeää asiaa Erkos postasi koko tuutin täydeltä! Kiitos tavaarit'sh !!
tesla
 
Viestit: 645
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron